CH201V Ledarskap och hållbara arbeten 4,5 hp
I denna kurs får du ökad kunskap kring hur ledarskap påverkar anställdas hälsa och arbetsengagemang och hur du kan bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete som inkluderar ledarskapsfrågor utifrån ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Under kursens gång kommer du få stöd i att ta fram handlingsplaner för att utveckla ett hållbart och hälsofrämjande ledarskap inom en arbetsorganisation. Kursen består av föreläsningar och workshops som ger stöd i att utveckla forskningsbaserade handlingsplaner. Målsättningen är att deltagarna ska kunna tillämpa kunskaperna från kursen inom sina egna arbetsorganisationer.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 fristående studerande
Anmälningskod
10095
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Definitioner av hälsa, välmående och hållbart arbete
- Hur ledarskap påverkar hälsa och hållbart arbete
- Forskningsbaserade utgångspunkter och metoder för systematiskt arbetsmiljöarbete
- Exempel på ledarskapsinterventioner och förändringsarbete som bidrar till anställdas hälsa, välmående, produktivitet och hållbart arbete för den enskilde individen så väl som för organisationen
Kursen ges på distans med videoföreläsningar och obligatoriska webb-seminarier som kräver aktivt deltagande. Kursen inkluderar egna litteraturstudier och inlämningsuppgifter före och efter seminarier. Muntliga presentationer av kursuppgifter samt kamratgranskning av varandras inlämningsuppgifter ingår även.
Lärandemål
Studenten ska efter genomförd kurs kunna:
- analysera och reflektera över hur ledarskap påverkar anställdas hälsa och hållbara arbeten
- analysera och reflektera över anställdas hälsa och hållbart arbete från ett systemperspektiv
- analysera och reflektera över hur arbetsorganisationer kan genomföra systematiskt arbetsmiljöarbete som främjar anställdas hälsa och organisationens totala produktivitet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp inom områdena hälsovetenskap, ingenjörsvetenskap, beteendevetenskap eller samhällsvetenskap. Alternativt minst två års arbetslivserfarenhet med arbetsmiljöfrågor som chef eller som specialist inom till exempel HR eller företagshälsovård.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RED1 - Uppgifter, seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- RED2 - Rapport, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyg sätts enligt betygsskala A-F. Slutbetyget är en sammanvägning av kursens olika moment och sätts utifrån en uppvisad progression av uppfyllande av lärandemålen under kursens gång.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt i ovanstående moment krävs aktivt deltagande seminarier kopplade till momenten, inlämning av skriftliga kursuppgifter och muntliga presentationer av kursuppgifter och rapport.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Målgruppen för denna kurs är personer som inte redan är programstudenter vid KTH.