CH206V Design av ergonomiska arbetsplatser 2,5 hp
Kursens fokus är att utforma goda arbetsmiljöer/arbetsplatser som kan främja produktivitet, kvalitet, organisatorisk effektivitet och arbetshälsa. Genom praktisk träning i ämnet får studenterna grundläggande kunskaper i ergonomi och insikt om dess betydelse i arbetsplatsutvecklingen.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande
Anmälningskod
20073
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Videoföreläsningar som ger en överblick över ämnet med fakta och tillämpade exempel.
Dessa tar bl a upp:
Kartläggning av arbetsplatser enligt SOFT-modellen (fysisk omgivning, organisation, ekonomi och teknik)
Metoder för delaktighet i designprocesser
Rollspelsscenarier som skådespelare i olika skeden av design- och byggprocessen
Synergonomi och belysning i arbetsplatsdesignen
En inlämningsuppgift där målet är att utvärdera och föreslå förbättringar av ergonomin vid en befintlig arbetsplats. I uppgiften ingår att presentera sitt resultat, samt att ge och få feedback till/från andra studenter.
Kursen ges på distans, med inspelade videoföreläsningar, videolektioner (Zoom) och seminarier (webbinarier) med diskussion av video- och skriftligt material som studerats inför seminarierna. Kursen inkluderar workshop/seminarier, egna litteraturstudier, en inlämningsuppgift och en skriftlig hemtentamen.
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att studenterna ska kunna bidra till utformning av goda arbetsmiljöer/arbetsplatser som kan minska personskaderisker och också främja produktivitet, kvalitet, organisatorisk effektivitet och arbetshälsa. Genom praktisk träning i ämnet erövrar studenterna grundläggande kunskaper i ergonomi och insikt om dess betydelse i arbetsplatsutvecklingen.
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- Med egna ord förklara grundläggande begrepp och redogöra för områden såsom t.ex., SOFT-modellen, ergonomens roll som politisk reflekterande navigatör, ritningar, lokalutformning och intressenternas roller under design- och konstruktionsfasen.
- Praktisk genomföra kartläggning av arbetsplatser med SOFT-modellen och använda metoder för att skapa delaktighet i designprocessen
- På ett strukturerat sätt utvärdera en arbetsplats ur ett ergonomiskt perspektiv, samt föreslå förbättringsåtgärder.
- Dokumentera och kommunicera resultatet av egna utvärderingar och motivera egna förbättringsförslag – skriftligt och muntligt – samt ge feedback på andras arbeten på ett strukturerat sätt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Universitetsutbildning 120 hp
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Hemtentamen, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Seminarier, (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmål 1, 2 och 4.
En inlämningsuppgift (INL1 , 1,0 hp), betygsskala: P, F, examinerar kursmål 3 och 4.
Tentamen (TEN1, 0,5 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmål 1, 2 och 3.
Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro på minst 80% av kursaktiviteterna krävs, dock kan komplettering göras för att klara denna gräns.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.