CH207V En god kemisk arbetsmiljö - riskbedömning och utveckling 4,0 hp
Kursen ger teoretisk och praktisk kunskap om kemiska arbetsmiljörisker samt om hur dessa risker kan bedömas och åtgärdas på ett systematiskt sätt och i enlighet med gällande regelverk.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande
Anmälningskod
10137
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Lagkrav när det gäller kemiska arbetsmiljörisker och arbetsplatsernas kemikaliearbete inklusive praktiska exempel
- Hälso- och olycksfallsrisker med kemiska ämnen och produkter inklusive praktiska exempel
- Riskbedömning, olika metoder för riskbedömning inklusive översikt över mätstrategier, mätmetoder och tolkning av mätdata inklusive praktiska exempel
- Åtgärder för att minska kemiska och mikrobiologiska risker, inklusive ventilation. Praktiska exempel.
Kursen genomförs till stor del som distansundervisning med inspelade videoföreläsningar och videolektioner (t.ex. Zoom) och seminarier med diskussion av video- och kurslitteratur som studerats inför seminarierna.
Demonstration av mätutrustning digitalt.
Ett projektarbete ingår i kursen. Projektarbetet genomförs individuellt och bygger på ett gemensamt studiebesök, som studenterna förbereder genom att sammanställa frågor. Projektet och projektrapporten innefattar följande punkter;
- Gällande regelverk för de kemiska riskerna på arbetsplatsen
- Översikt över kemiska produkter och kemiska och mikrobiologiska ämnen som finns eller bildas på arbetsplatsen, därefter väljs ett ämne som projektarbetet fokuseras på.
- Hälso- och olycksrisker med ämnet
- Riskbedömning och ev. förslag på mätningar för att kunna göra en mer tillförlitlig riskbedömning
- Förslag på åtgärder för att minska riskerna
Lärandemål
Kursens mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap om kemiska arbetsmiljörisker samt om hur dessa risker kan bedömas och åtgärdas, på ett systematiskt sätt och i enlighet med gällande regelverk.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Översiktligt redogöra för lagkrav när det gäller kemiska arbetsmiljörisker.
- Ge exempel på var i arbetslivet kemiska och mikrobiologiska risker förekommer i nivåer som kan medföra hälsorisker.
- Ta fram information om möjliga olycksrisker och kortsiktiga och långsiktiga hälsoeffekter.
- Bedöma kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker
- Planera mätningar av de ovan nämnda faktorerna och motivera val av mätstrategi (var, hur ofta, hur länge), samt reflektera över mätdatakvalitet, bedöma risker med utgångspunkt i mätningar och jämföra mätresultat med gränsvärden.
- Föreslå och motivera åtgärder för att eliminera eller reducera riskerna.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Universitetsutbildning 120 Hp
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Inlämningsuppgift (INL1, 0,5 hp) betygsskala P/F, examineras praktiskt individuellt kursmålet 5.
Skriftlig projektrapport (PRO1, 1,5 hp), betygsskala P/F, examinerar individuellt kursmålen 1, 3, 4, 5 och 6.
Tentamen (TEN1, 2,0 hp) Betygsskala A-F. Examinerar kursmålen 1, 2, 3, 4, 5 och 6.
Slutbetyget grundas på TEN1 utifrån betygsskala A-F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.