CM209V Magnetresonanstomografi-pulssekvenser 3,0 hp
Kursen syftar till att ge studenterna en grundlig förståelse av den bakomliggande principerna för grundläggande och avancerade magnetresonanstomografi (MRT) -pulssekvenser som används inom klinik och forskning.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande
Anmälningskod
10091
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen är indelad i två moduler:
- Grundläggande MRT-sekvenser: gradient-eko, spinn-eko, inversionsåterställning, accelerationstekniker.
- Avancerade MRT-sekvenser: BOLD, diffusion, faskontrast, elastografi, spektroskopi, Dixon, perfusion, termometri, magnetiseringsöverföring, känslighetsavbildning.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva teorin bakom de mest använda magnetresonanstomografi (MRT)-pulssekvenserna som används i kliniker och forskning och deras tillämpningar.
- beskriva de vanligaste bildartefakterna associerade med MRT och hur de kan reduceras/undvikas under avbildning.
i syfte att:
- förstå omfattningen av användning och begränsningar för olika MRT-pulssekvenser.
- välja de lämpligaste MRT-pulssekvenserna till att rekonstruera bilderna för specifika tillämningar.
- ha en bred kunskapsbas som kan underlätta förståelsen av litteratur på området.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avklarat examensarbete 15hp, 15hp matematik, 15hp fysik, 6hp programmering. Alternativt 1 år yrkeserfarenhet inom medicinteknik, teknisk fysik, datateknik eller elektroteknik. Engelska B/6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Överlappar delvis med CM2021.