Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DH2603 Tekniker som förändrar tid, rum och verklighet 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DH2603 (HT 2007–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Tid, rum och verklighet som grundläggande antropologiska och sociologiska kategorier.

Förändringen av tid, rum och verklighet.

Medieteknikers roll i förändringsprocesser i relation till andra teknologier.

Tvärkulturella perspektiv på tid, rum och verklighet.

Modernitetens och senmodernitetens syn på tid, rum och verklighet.

Kronotopen.

Nyheter och aktualitet som kapitalvara i mediernas innehåll.

Virtual reality.

Anspråk på förändringar i tid, rum, verklighetskonglomerat.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna

  • identifiera olika kultur- och samhällsvetenskapliga teorier om tid och rum
  • använda grundläggande teorier för att analysera föreställningar om tid och rum
  • ange medie- och kommunikationsteknikens betydelse för tid- och rumsuppfattningar med exempel tagna från olika historiska epoker och kulturella situationer
  • analysera teorier om tid, rum och verklighet så som dessa lanseras i samband med konstruktion och marknadsföring av medie- och kommunikationsteknik.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

2D1347/DH1347 eller 2D1601/DH1601 eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Minst 3 års högskolestudier

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kern: The Culture of Time and Space 1880-1918 (delar)

Giddens: Modernity and Self-Identity (delar)

Bakhtin: texter om polyfoni och kronotopen

Meyrowitz: No Sense of Place

Ekecrantz & Olsson: Det redigerade samhället

Samt artiklar

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.

Övriga krav för slutbetyg

Inlämningsuppgift (INL1; 1,5 hp), laborationer (LAB1; 1,5 hp) och examination (TEN1; 4,5 hp).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Tala med kursledaren.

Kontaktperson

Per-Anders Forstorp, tel: 790 6680, e-post: forstorp@nada.kth.se