Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DH2641 Interaktionsprogrammering 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DH2641 (VT 2015–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Valda delar av processen för programvarudesign och programutveckling,
  • repetition av principerna för objektorienterad programmering,
  • generella principer för interaktionsprogrammering,
  • programmering av grafiska användargränssnitt,
  • programmering av interaktionsintensiva internettillämpningar
  • programmering av mobila interaktiva system,
  • avancerade ramverk för interaktionsprogrammering
  • avancerad interaktion (förhöjd verklighet, multitouch-ytor, sensorer, ställdon).

Tehnologier som används i laborationer och projekt är Java Swing, Java FX, Android SDK, JavaScript och andra JavaScript-biblioteker.

Lärandemål

Efter kursen ska studenten kunna:

  • välja den bäst lämpade tekniska plattformen för att skapa användargränssnittet för ett nytt interaktivt system
  • göra prototyper för digitala interaktiva system med hjälp av speciella verktyg för att programmera prototyper,
  • programmera interaktiva digitala system baserade på olika tekniska plattformar och olika interaktionsmetoder,
  • bedöma och förbättra användbarheten hos existerande interaktiva gränssnitt,
  • samarbeta med andra studenter för att designa, prototypa och implementera interaktiva system

För att uppnå detta kommer studenten i kursen:

  • lära sig om tekniker och processer för att prototypa, utveckla och förbättra digitala interatkiva system baserade på olika tekniska plattformar för användargränssnitt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För fristående kursstuderande krävs 90 högskolepoäng varav 45 högskolepoäng inom matematik eller informationsteknik. Dessutom krävs svenska B och engelska B eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Motsvarande DH1620/DH2620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs samt god kunskap i programmering och viss färdighet i objektorienterad programmering.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas senast 4 veckor innan kursstart på kursens hemsida.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Cristian Bogdan, e-post: cristi@kth.se