Datorgrafik, geometrisk modellering för spel, realtidsgrafik och specialeffekter, OpenGL, narrativ, lärspel, barnspel, socialt spelande, spel regler, spelupplevelse.
DH2651 Datorspelsdesign med avancerad grafik 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2012
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten (för betyg A) kunna
- Förklara den historiska utvecklingen av datorspel.
- Analysera marknaden för datorspel.
- Förklara teorin bakom spelregler och spelupplevelser och analysera reglers påverkan på system.
- Beskriva och tillämpa villkor och krav för spelgenrerna massiva spelvärldar, mobilspel och lärspel.
- Beskriva och tillämpa designmönster och grafikkvalitetsanalys i datorspel.
- Förklara hur narrativ och ljud påverkar spelupplevelsen.
- Förklara begrepp och använda metoder inom några områden såsom lokala och globala belysningsmodeller, textureringstekniker, perceptuella aspekter på datorgrafik och virtuella miljöer,
- Använda en modellerare av typ Maya för att bygga 3D-objekt med egen medvetet gjord skissad förlaga, samt att bearbeta polygoner och texturer,
- Använda ett programbibliotek av typ OpenGL för att ta in objekt från en modellerare och sedan förse scenen med specialeffekter av typ speglingar
för att studenterna ska
- kunna utveckla prototyper till datorspel tillräckligt avancerade för att kunna vända sig till en förläggare.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Dels 2D1323/DH2323 Datorgrafik med interaktion eller 2D1640/DH2640 Grafik- och interaktionsprogrammering, och dels 2D1620/DH2620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs eller 2I1029/IC1000 Människa-datorinteraktion.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB2 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB3 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB4 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENA - Tentamen, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.
Övriga krav för slutbetyg
Laborationer: (LAB2; 1,5 hp), (LAB3; 1,5 hp), (LAB4; 3 hp) från kursen DH2650 Datorspelsdesign och (LAB1; 1,5 hp) från kursen DH2413 Avancerad grafik och interaktion. Tentamen (TENA; 1,5 hp) från kursen DH2413 Avancerad grafik och interaktion.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Diskuteras med kursledaren.
Kontaktperson
Övrig information
Kursen består av inledningen på 2D1413/DH2413 samt hela 2D1650/DH2650.
Kursen gavs sista gången läsåret 2009/2010