Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DM2562 Leda och hantera digital förändring 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DM2562 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Målet för kursen "Leda och hantera digital förändring" är att förse studenten med verktyg för att observera, analysera och förstå hur betydelsen av digital teknik snabbt förändras, från att ha varit en drivande faktor för marginell effektivisering till en möjliggörare av grundläggande innovation och disruption i många industriella sektorer.

Kursen består av fyra sammankopplade /perspektivkursblock, länkade genom digitaliseringstemat:

Block 1: ”Vad är digitalisering?”

Block 2: "Den digitala konsumenten och digital marknadsföring”

Block 3: ”Nya affärsmodeller och modeller för digitala verksamheter”

Block 4: ”Digital förändring och mot nätverkssamhället”

För att lägga en grund för dessa perspektiv börjar kursen med en allmän introduktion till digitalisering. Därefter sätter kursen fokus på digitala konsumenter och digital marknadsföring, behandlande olika perspektiv på nya digitala konsumentbeteenden och hur dessa beteenden skapas i användningen av nya teknologier. Detta block fokuserar även på värdeskapande och samskapande av värde, liksom på sätt att nå dessa konsumenter genom olika marknadsföringsaktiviteter. I det tredje blocket, fortfarande med fokus på konsumenter och marknadsutmaningar, skiftas uppmärksamheten till affärsmodeller och hur dessa påverkas av digitalisering. Det introducerar även verksamhets- och organisationsfrågor kopplade till digitalisering. Det fjärde blocket, slutligen, uppmärksammar industriutveckling och strukturförändringar som orsakas av digitalisering.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:

(1) Definiera och beskriva betydelsen av centrala begrepp kopplade till kursens fyra perspektiv/block och kunna visa att de förstår hur begrepp och teorier förhåller sig till digitalisering.

(2) Tillämpa, förklara och diskutera begrepp och teorier om digitalisering, och hur dessa är relaterade, för att lösa sammansatta, aktuella och framtida, utmaningar kopplade till digital förändring.

(3) Använda de teoretiska perspektiven för att analysera digitaliserande företag och marknader i verkliga fall. Detta inbegriper också val av och argumenterande för varför ett perspektiv är lämpligt för ett särskilt problem.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

- Gruppuppgifter, delvis täckande [ILO 2&3]: 30% av slutligt betyg

- Individuell skriftlig examination, delvis täckande [ILO 1&2]: 70% av slutligt betyg

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd