Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DM2710 Design av teknik för lärande och beteendeförändring 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DM2710 (VT 2017–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

• Design av IT-tjänster med beteendeförändringar som mål

• Praktiska övningar och tillämpningar

• Motivationsteori

• Lärandeteori

• Beteendeteori

• Engagerande design

• Spelifiering (Gamification)

• Lekfullhet (Playfulness)

• Persuasive technologies

• Etiska aspekter på beteendeförändringsteknologier

• Behavioral economics

• Nudging

Lärandemål

Efter kursen ska studenten kunna

* göra välgrundade designval för IT-tjänster som har beteendeförändring som mål

* kritiskt utvärdera och utforma olika designer av IT-tjänster utifrån motivationsteorier, lärandeteorier och beteendeteorier

* identifiera och karaktärisera olika drivkrafter hos olika grupper av individer

* kritiskt utvärdera förutsättningar för och tillämpning av spelifiering (gamification) för motivationshöjning

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen eller motsvarande

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kursmaterialet läggs upp på kurswebben

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift 1, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro förekommer.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

• Ges i mån av resurser.

• Minst 5 studenter krävs för att kursen ska genomföras