Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DS1512 Svenska 2, fortsättningsnivå 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DS1512 (HT 2011–)
Rubriker med innehåll från kursplan DS1512 (HT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Grammatikövningar görs i samband med genomgång av varierande texter på svenska. Uttalet tränas liksom förmågan att förstå och uttrycka sig på svenska. Läsförståelseövningar av texter med varierande innehåll. Viss skrivträning. Korta uppsatser, enklare brev, m m. Realiainslag om Sverige och svensk kultur.

Lärandemål

EU språkportfölj, nivåer A2/B1 http://europass.cedefop.europa.eu/

Efter fullgjordkurs skall studenten kunna:

Hörförståelse

  • förstå och urskilja huvudinnehållet i tydligt standardtal om välkända ämnen (nivå A2)

Läsförståelse

  • identifiera och redogöra för innehållet också i autentiska texter t.ex. enklare tidningstexter och enkla populärvetenskapliga texter (nivå B1)

Muntlig produktion

  • använda språket med en grundläggande behärskning av det typiska och särskiljande i svenskt uttal och prosodi samt med en korrekt tillämpning av svensk grammatik, i vardagliga och enkla situationer t.ex. studier, arbete och fritid samt redogöra för en viss svensk realia (nivå A2)
  • hålla ett kortare, individuellt utarbetat framförande om närliggande ämnen (nivå A2/B1)

Skriftlig produktion

  • använda språket med en grundläggande behärskning av det typiska och särskiljande i svensk stavning samt med en korrekt tillämpning av svensk grammatik, i vardagliga och enkla situationer t.ex. studier, arbete och fritid samt redogöra för en viss svensk realia (nivå A2).

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet.  Genomgången och godkänd Svenska 1 grundnivå: DS1500, DS1501, DS1502, DS1503, DS1504, DS1506, DS1507, DS1508, DS150N eller motsvarande kunskaper och obligatoriskt placeringstest före kursval. Se vår hemsida för testet och mer information.

Kurslitteratur

Kompendium

Essentials of Swedish grammar, Åke Viberg, Kerstin Ballardini, Sune Stjärnlöf

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 0,8 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 0,8 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 0,7 hp, betygsskala: P, F
  • INL4 - Inlämningsuppgift, 0,7 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

75 % närvaro. Den muntliga språkfärdigheten bedöms under kursens gång. Inlämningsuppgifter (INL1; 0,8 hp, INL2; 0,8 hp, INL3; 0,7 hp, INL4; 0,7 hp, skriftligt prov (TEN1; 4,5 hp)

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Undervisningsspråket är delvis engelska.

Kursen är platsbegränsad. Deltagare som inte är närvarande vid kursstarten förlorar sin plats på kursen.

Kurser med få deltagare strax före eller vid kursstart kan ställas in, slås ihop med annan kursomgång under samma period eller få färre lektioner än ursprungligen planerat.