Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DS1530 Svenska 4, högre nivå 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DS1530 (HT 2012–)
Rubriker med innehåll från kursplan DS1530 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Muntlig språkfärdighet:

  • Muntliga presentationer
  • Diskussioner, hörförståelse
  • Övningar i nyanserat språkbruk

Skriftlig språkfärdighet:

  • Uppsatser
  • Förhållandet mellan olika stilnivåer, fackspråk och standardspråk
  • Vokabulär

Lärandemål

EU språkportfölj nivåer B2/C1 http://europass.cedefop.europa.eu/

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:

  • identifiera vissa stilskillnader mellan vardagligt och formellt språk och anpassa sin muntliga och skriftliga produktion därefter (nivå C1)

Hörförståelse

  • förstå samtal och muntliga framställningar, även på ett mer formellt och avancerat språk (nivå B2/C1)
  • följa en argumentation på ett specialiserat språk under förutsättning att ämnet är någorlunda bekant (nivå B2/C1)

Läsförståelse

  • förstå och kunna redovisa innehållet i autentiska texter inom olika områden, såsom samhälle och vetenskap, samt mer specialiserade texter inom bekant fack (nivå C1)

Muntlig produktion

  • ta aktiv del i diskussioner och kunna förklara och försvara sina åsikter inom välkända ämnen (B2)
  • hålla ett individuellt utarbetat, välbegripligt föredrag inom ämnen med anknytning till studier, samhälle och vetenskap, på ett nyanserat språk och med en god behärskning av det typiska och särskiljande i svenskt uttal och svensk prosodi samt med en korrekt tillämpning av svensk formlära och syntax (nivå B2/C1)

Skriftlig produktion

  • författa analyserande, resonerande och argumenterande uppsatser i ämnen med anknytning till studier, samhälle och vetenskap med en korrekt tillämpning av svensk formlära och syntax i mer komplexa och specifika situationer (nivå B2/C1).

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd kurs i Svenska 3, mellannivå, DS1520, DS1521, DS1522, DS1523, DS1524, DS1525, DS1526, DS1527 eller motsvarande kunskaper och obligatoriskt placeringstest före kursval. Se vår hemsida för testet och mer information.

Kurslitteratur

Avancera Ord, Marianne Mathlein, Almqvist & Wiksell

Grammatik meddelas före kursstart

Aktuella texter och artiklar

Övrigt övningsmaterial

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENC - Skriftlig tentamen, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENB - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENA - Muntlig tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

75 % närvaro. Godkänt på alla poänggivande moment.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Kursen är platsbegränsad. Deltagare som inte är närvarande vid kursstarten förlorar sin plats på kursen.

Kurser med få deltagare strax före eller vid kursstart kan ställas in, slås ihop med annan kursomgång under samma period eller få färre lektioner än ursprungligen planerat.

Ges som intensivkurs med högt tempo under juni och augusti.