- Grundläggande texttyper i vetenskapligt skrivande
- Att presentera och kommentera data
- Den retoriska strukturen av vetenskapliga artiklar och föredrag
- Digitala redskap för hantering av texter
DS2306 Vetenskapligt skrivande och kommunikation 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att utveckla deltagarens förståelse för den underliggande strukturen och mönstren i vetenskapliga artiklar inom teknikvetenskap och att förbättra färdigheter i att skriva om vetenskaplig forskning på engelska. Deltagarna kommer också att lära hur man presenterar vetenskapliga studier muntligt på engelska.
Vid kursens slut ska studenten kunna
- förklara och använda tekniker för vetenskapligt skrivande för att förbereda att skriva en rapport
- förbereda och framföra ett muntligt föredrag som tydligt förklarar ett ämne inom det egna området till en bred publik
- avgöra vilken typ av grafisk presentation som bäst visar resultat från olika datatyper
- använda ett spektrum av digitala redskap för att effektivt producera dokument på korrekt engelska
- kristiskt granska sina egna vetenskapliga texter och texter skrivna av andra i gruppen; ge och ta konstruktiv kritik av innehåll, ordförråd, textstruktur och organisation: tillämpa kritiken i omarbetning av den egna texten.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Tre års akademiska studier
Rekommenderade förkunskaper
Goda kunskaper i engelska och grundläggande kunskaper i distribuerade system
Utrustning
Kurslitteratur
Swales, John M. & Feak, Christine B. (2004). Academic writing for graduate students: essential tasks and skills. 2. ed. Ann Arbor: Univ. of Michigan Press
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ASS1 - Inlämningsuppgift 1, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- ASS2 - Inlämningsuppgift 2, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- ASS3 - Inlämningsuppgift 3, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Muntlig presentation, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Rapport, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
75 % närvaro. Inlämningsuppgifter (ASS1; 0,5 hp, ASS2; 0,5 hp och ASS3; 0,5 hp), muntlig presentation (PRO1; 2hp) samt en rapport (PRO2; 4 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.