Går det att arbete i Kina utan guanxi? Och kan japaner verkligen inte säga nej? Världens andra och tredje största ekonomier ligger geografiskt och kulturellt långt från Sverige men organisationer i de två länderna är mycket viktiga för svenska företag och ingenjörer både som arbetsplatser och som samarbetspartners. Efter genomgång och diskussion kring relevanta teoretiska perspektiv kommer fokus att ligga på centrala aspekter av verbal och icke-verbal kommunikation i Japan och Kina och på bakomliggande sociala och kulturella faktorer som traditionella värdesystem, organisationsformer, interaktionsmönster och effekter av olika globaliseringsprocesser. Vi undersöker grunderna i för länderna viktiga tankesystem som konfucianism och daoism likväl som konkreta saker som måltidsetikett, affärskultur och språkliga särdrag.
DS2307 Kultur och kommunikation i Östasien 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DS2307 (HT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Genom att ta upp och belysa likheter och skillnader mellan kultur och kommunikation i Japan och Kina syftar kursen till teoretiska såväl som praktiska insikter. Det övergripande målet är att du för att bättre klara kommunikativa situationer ska kunna göra informerade analyser av hur och med vilka konsekvenser kulturella föreställningar och kommunikationsstrategier spelar in i social interaktion av olika slag. De konkreta exemplen kommer huvudsakligen att hämtas från Japan och Kina men kursen ger också allmänna verktyg för analys av interkulturell kommunikation.
Konkret innebär det att du efter kursen ska kunna:
● kritiskt redogöra för relevanta perspektiv på kultur som begrepp och som studieobjekt
● kritiskt redogöra för relevanta teoretiska perspektiv och modeller för att analysera interkulturella kommunikativa situationer
● kritiskt redogöra för kulturella strukturer, föreställningar och kommunikationsstrategier av särskild betydelse i en östasiatisk kontext.
● tillämpa dina kunskaper för att analysera konkreta kommunikativa situationer och föreslå strategier för förbättrad kommunikation mellan individer eller inom organisationer
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Tre år av akademiska studier
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Artikelsamling
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppgift 1, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- UPP2 - Uppgift 2, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- UPP3 - Uppgift 3, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- UPP4 - Uppgift 4, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- UPP5 - Uppgift 5, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
75 % närvaro, samtliga inlämningsupgifter redovisade
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen är platsbegränsad. Deltagare som inte är närvarande vid kursstarten riskerar att förlora sin plats på kursen.
Kurser med få deltagare strax före eller vid kursstart kan ställas in.