- Introduktion till perceptionens fysiologi.
- Ekologiska perspektiv på perception.
- Introduktion till de viktigaste metoderna för perceptuella mätningar.
- Introduktion till synsystemet, inklusive upplevelsen av föremål och scener.
- Rörelseperception.
- Färgperception.
- Ljud, hörselsystemet och tonhöjdsperception.
- Talperception.
- Introduktion till områdena multisensorisk bearbetning och sensorisk substitution.
DT2350 Mänsklig perception för informationsteknik 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2019
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DT2350 (HT 2015–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursenger studenterna grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper om människans uppfattning med särskilt fokus på IT.
Tyngdpunkten ligger på mänsklig perception och dess funktion och hur det ska tas hänsyn till i informationstekniska tillämpningar.
Efter avslutad kurs ska du kunna:
- identifiera och beskriva de viktigaste principerna för mänsklig perception, inklusive syn, rörelse, färg, ljud, musik och tal,
- genomföra och dokumentera grundläggande experiment för mätning av perception i olika modaliteter,
- identifiera, beskriva och analysera de möjliga perceptuella styrkorna och fallgroparna i utformningen av gränssnitt för människa-maskininteraktion,
- föreslå och motivera effektiva modeller för nya applikationer/enheter där mänsklig perception spelar en grundläggande roll.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstuderande krävs minst två års studier inom medieteknik, datavetenskap, informationsteknik eller motsvarande samt kurserna DD1337 Programmeringsteknik och DH1620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Selected chapters from:
Goldstein, E. (2009). Sensation and Perception. Belmont, CA: Wadsworth Publishing. ISBN 0495601500
Suggested reading:
Weinschenk, S.M. (2011). 100 Things Every Designer Needs to Know About People. Berkeley, CA: New Riders Publishing. ISBN 0321767535
Särtryck av artiklar som kompletterar materialet i kursboken samt särtryck som behandlar multisensorisk bearbetning och sensorisk substitution.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I denna kursomgång tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kan inte läsas av studenter på Masterprogrammet i Interaktiv Medieteknik då kursen överlappar med DM2700 Introduktion till Interaktiv Medieteknik.