EQ276X Examensarbete inom kommunikationsteori, avancerad nivå 30,0 hp

Degree Project in Communication Theory, Second Cycle

  • Utbildningsnivå

    Avancerad nivå
  • Huvudområde

    Elektroteknik
  • Betygsskala

    P, F

Kurstillfällen/kursomgångar

VT19 för programstuderande

  • Perioder

    VT19 P3 (15,0 hp), P4 (15,0 hp)

  • Anmälningskod

    60809

  • Kursen startar

    2019-01-15

  • Kursen slutar

    2019-06-04

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser

    Ingen begränsning

  • Kursansvarig

    Lars Kildehøj <lkra@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för alla master studenter. Individuell antagning av examinator.

HT19 för programstuderande

  • Perioder

    HT19 P1 (15,0 hp), P2 (15,0 hp)

  • Anmälningskod

    50925

  • Kursen startar

    2019-08-26

  • Kursen slutar

    2020-01-14

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser

    Ingen begränsning

  • Kursansvarig

    Lars Kildehøj <lkra@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för alla master studenter. Individuell antagning av examinator.

HT19 för programstuderande

  • Perioder

    HT19 P2 (15,0 hp)

    VT20 P3 (15,0 hp)

  • Anmälningskod

    50936

  • Kursen startar

    2019-10-28

  • Kursen slutar

    2020-03-14

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser

    Ingen begränsning

  • Kursansvarig

    Lars Kildehøj <lkra@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för alla master studenter. Individuell antagning av examinator.

VT20 för programstuderande

  • Perioder

    VT20 P3 (15,0 hp), P4 (15,0 hp)

  • Anmälningskod

    60318

  • Kursen startar

    2020-01-15

  • Kursen slutar

    2020-06-01

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser

    Ingen begränsning

  • Kursansvarig

    Lars Kildehøj <lkra@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för alla master studenter. Individuell antagning av examinator.

HT18 för programstuderande

  • Perioder

    HT18 P1 (15,0 hp), P2 (15,0 hp)

  • Anmälningskod

    51058

  • Kursen startar

    2018-08-27

  • Kursen slutar

    2019-01-14

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser

    Ingen begränsning

  • Kursansvarig

    Lars Kildehøj <lkra@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för alla master studenter. Individuell antagning av examinator.

HT18 för programstuderande

  • Perioder

    HT18 P2 (15,0 hp)

    VT19 P3 (15,0 hp)

  • Anmälningskod

    51059

  • Kursen startar

    2018-10-29

  • Kursen slutar

    2019-03-15

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser

    Ingen begränsning

  • Kursansvarig

    Lars Kildehøj <lkra@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för alla master studenter. Individuell antagning av examinator.

Lärandemål

Examensarbetet[1] syftar till att studenten skall tillämpa och fördjupa kunskaper, förståelse, förmågor och förhållningssätt inom utbildningens sammanhang. Examensarbetet skall ligga i slutet av utbildningen och innebära en fördjupning och syntes av tidigare förvärvade kunskaper. I examensarbetet betonas både det tekniska/naturvetenskapliga innehållet och metodkunskaper.

Efter genomfört examensarbete skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som civilingenjör/teknologie master enligt de nationella målen för civilingenjör samt teknologie master i högskoleförordningen. Dessa innefattar:

  • väsentligt fördjupade kunskaper inom huvudområdet/inriktningen för utbildningen, inkluderande fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
  • fördjupad metodkunskap inom huvudområdet/inriktningen för utbildningen,
  • förmåga att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen,
  • förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser och frågeställningar även med begränsad information,
  • förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar, samt att utvärdera detta arbete,
  • förmåga att skapa, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska/arkitektoniska lösningar,
  • förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt förmåga att identifiera behovet av ytterligare kunskap,
  • förmåga att inom examensarbetets ramar identifiera vetenskapens och ingenjörens roll i samhället, 
  • förmåga att inom ramen för det specifika examensarbetet kunna identifiera vilka frågeställningar som behöver besvaras för att relevanta dimensioner av hållbar utveckling skall beaktas, samt
  • förmåga att inom examensarbetets ramar bedöma och visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete vad avser metoder, arbetssätt och resultat av examensarbetet,
  • att skriftligt och muntligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser, samt den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.

[1] Också benämnt självständigt arbete

Kursens huvudsakliga innehåll

Lärandeaktiviteter

Innan examensarbetskursen påbörjas skall studenten ha identifierat en lämplig examensarbetsuppgift och tagit fram ett projektförslag så att detta kan presenteras för examinator för godkännande. Uppgiften skall väljas så att den innebär en naturlig progression av de kunskaper och färdigheter som förvärvats inom utbildningen och i en eventuell fördjupning inom utbildningen.

Studenten skall skriva en individuell plan för examensarbetet i vilken problembeskrivningen/uppgiften och förutsättningarna för genomförandet av arbetet preciseras. Den individuella planen för examensarbetet skall innehålla bakgrund inkluderande problembeskrivning och vetenskaplig frågeställning/ar, syfte, mål, avgränsningar, projektets relevans[1], metoder och tidsplan för examensarbetets genomförande. I planen skall också finnas en kortfattad självreflektion där studenten redogör för sin kunskap att genomföra uppgiften[2]. Den individuella planen för examensarbetet skall godkännas av examinator.

Studenten genomför en fördjupad förstudie inkluderande diskussion av metodval och teoretisk bakgrund med litteraturstudie som rapporteras som del av utkast till en preliminär version av den skriftliga examensarbetsrapporten.

Studenten genomför ett självständigt arbete där kunskaper och metoder från utbildningen tillämpas.

Studenten planerar och genomför muntlig presentation och försvar av det egna examensarbetet.

Studenten genomför muntlig och skriftlig opposition på ett annat examensarbete på samma nivå.

Studenten skriver och presenterar en skriftlig examensarbetsrapport där studenten klart redogör för och diskuterar sina slutsatser i examensarbetet och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.

Studenten utför en självvärdering av examensarbetet enligt mallen för ”Bedömning av kvalitet på examensarbete för civilingenjörs- och teknologie mastersexamen”.

[1] Med relevans avses relevans i förhållande till utbildningen, aktuell forskning och utveckling i relation till den inriktning studenten studerar samt relevans för avnämare och samhälle.

[2] Ett utkast till denna del kan lämpligen begäras in i samband med att det initiala projektförslaget lämnas in innan studenten är antagen till examensarbetskursen. Kvarvarande kurser inom utbildningen bör inkluderas i planen för att avslutas senast i samband med avslutning av examensarbetet

Kursupplägg

  • Examensarbetet är ett individuellt självständigt arbete som utförs av en student. Arbetar flera studenter inom samma projekt skall det ända utmynna i individuella rapporter som var och en för sig skall uppfylla kraven för ett examensarbete.
  • Studenten kontaktar lämplig examinator innan arbetet påbörjas.  Alternativt kan studierektor för examensarbete eller programansvarig ge förslag på examinator.
  • Studenten tar fram ett kortfattat skriftligt projektförslag som beskriver arbetet. Denna beskrivning skall bifogas registreringsunderlaget. Beskrivningen skall innehålla bakgrund, syfte, mål och metod.
  • Examinator säkerställer att studenterna uppfyller de generella och specifika förkunskapskraven för examensarbete, och att det föreslagna examensarbetet kan uppfylla lärandemålen för examensarbete Examinator kontrollerar att examensarbetet faller inom utbildningsprogrammets/ens ämnesområde samt att det frågeställningarna visar på lämplig progression inom utbildningen. Examinator signerar registreringsunderlaget[1].
  • Examinator utser handledare vid KTH och godkänner eventuell industrihandledare i samråd med studierektor för examensarbete.
  • Examensarbetet registreras då examinator godkänt uppgiften[2].
  • Studenten skriver en detaljerad individuell plan för examensarbetet[3] som lämnas till examinator för godkännande.
  • Studenten genomför förstudie, utredning och val av metod samt litteraturstudie som lämnas för godkännande av handledare vid KTH.
  • Under genomförandet av det självständiga arbetet skall studenten regelbundet (minst varannan vecka) rapportera hur arbetet fortskrider till handledaren vid KTH.
  • Studenten skall fortlöpande under det självständiga arbetet skriftligen dokumentera arbetet och arbeta på den preliminära versionen av den skriftliga rapporten.
  • När handledaren vid KTH bedömer att studenten nått målen enligt planen för examensarbetet och att kvaliteten på den preliminära skriftliga rapporten håller hög kvalitet, skriver studenten en självvärdering av examensarbetet enligt mallen för ”Bedömning av kvalitet på examensarbete för civilingenjörs- och teknologie mastersexamen”. Handledaren ger återkoppling på självvärderingen och studenten ges möjlighet att åtgärda eventuella brister.
  • Rapporten och självvärdering lämnas tillsammans med en sammanfattning av handledarens vid KTH bedömning av examensarbetsrapporten enligt mallen för ”Bedömning av kvaliteten på examensarbetet” till examinator för ett preliminärt godkännande.
  • Examensarbetaren kommer överrens med en annan examensarbetare på avancerad nivå för att opponera på dennes examensarbete. Tidpunkt för opponering[4] och val av examensarbete att opponera på skall godkännas av examinator. Studenten genomför muntlig och skriftlig opposition på den andre examensarbetarens presentation av examensarbetet. Oppositionen bedöms av examinator för den andra examensarbetaren.
  • Studenten genomför muntlig presentation och försvar av sin rapport.
  • Efter presentation presenterar studenten en slutgiltig rapport för examinator. Till rapporten bifogar studenten en uppdaterad självreflektion baserad på mallen för ”Bedömning av kvalitet på examensarbete för civilingenjörs- och teknologie mastersexamen”.
  • Examinator ansvarar för att examensarbetsrapporten plagiatgranskas.
  • Examinator fyller i mallen för ”Bedömning av kvalitet på examensarbete för civilingenjörs- och teknologie mastersexamen”.
  • Betyget ska beslutas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).
  • KTHs policy för offentlighet gäller för examensarbetets genomförande samt för publicering av rapporten. Examensarbetsrapporten skall publiceras elektroniskt i Diva enligt de regler som gäller för elektronisk publicering av examensarbeten vid KTH.

[1] Registreringsunderlaget är det underlag som utgör grunden för kursregistrering

[2] Utförs normalt av administrationen.

[3] Se rubriken Lärandeaktiviteter

[4] Oppositionen kan inte genomföras före det att studenten är antagen till kursen.

Behörighet

·         Samtliga kurser som krävs för utfärdande av kandidatexamen samt minst 60 hp kurser på avancerad nivå ska vara helt avklarade. Dessa 60 hp ska innefatta samtliga kurser i programmet/en[1] relevanta för examensarbetet samt en kurs i vetenskapsteori.

·         Kurs i vetenskapsmetodik skall vara slutrapporterad med godkänt betyg.

[1] I det fall studenten är inskriven både på ett civilingenjörs- och ett masterprogram.

Litteratur

Examination

  • XUPP - Examensuppgift, 30,0, betygsskala: P, F

Krav för slutbetyg

Examination

·         Individuell plan för examensarbete

·         Aktiv närvaro vid två muntliga presentationer av examensarbete på avancerad nivå.[1]

·         Förstudie, diskussion av metodval och litteraturstudie

·         Självvärderingsrapport

·         Muntlig presentation

·         Skriftlig och muntlig opposition på annan students examensarbete på avancerad nivå

·         Skriftlig rapport med sammanfattning/abstract på både svenska och engelska

Tidsgräns

Krav enligt KTHs regelverk för examensarbeten och samtliga examinationsmoment enligt ovan skall vara godkända inom ett år från startdatum för examensarbetet. I annat fall avslutas examensarbetet med underkänt betyg om inte särskilda skäl föreligger.

[1] Det rekommenderas att den aktiva närvaron vid examensarbetspresentationer sker tidigt i processen. Momentet kan tillgodoräknas om det ingått i tidigare kurser. Det kan också ske på studentens eget initiativ innan kursen påbörjas – då skall det finnas skriftlig dokumentation på aktiv närvaro.

Ges av

EECS/Intelligenta system

Kontaktperson

Lars Kildehøj (lkra@kth.se)

Examinator

Lars Kildehøj <lkra@kth.se>

Markus Flierl <mflierl@kth.se>

Mikael Skoglund <skoglund@kth.se>

Ming Xiao <mingx@kth.se>

Ragnar Thobaben <ragnart@kth.se>

Saikat Chatterjee <sach@kth.se>

Tobias Oechtering <oech@kth.se>

Versionsinformation

Kursplan gäller från och med VT2019.
Examinationsinformation gäller från och med VT2019.