Denna kurs bygger på seminarier som ges av deltagande doktorander med minst en senior forskare närvarande som moderator. Alla studenter ger två seminarier baserade på deras egen forskning eller en literaturstudie de har utfört. Ämnet ska vara relaterat till analytisk kemi; metoder, tekniker, instrumentering eller tillämpningar.
F3B5155 Forskningsfronten inom analytisk kemi 4,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Hösten 2013
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenterna kommer att presentera forskning relaterad till analytisk kemi inför andra doktorander. På detta sätt kommer studenterna att bli bekanta med varandras arbete, kunna diskutera aktuella analytiska problem och få en djupare förståelse för hinder och fallgropar, och möjligheter att undvika dessa
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Någon av kurserna KD2020, KD2030 eller KD2330 eller motsvarande kunskap erhållen på annat sätt.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Relevanta vetenskapliga artiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För att bli godkänd på kursen måste studenten hålla två seminarier och vara närvarande på minst 75% av övriga seminarier. Inför varje seminarium ska de studenter som är ansvariga för presentationerna skicka ett kort sammandrag till resten av gruppen och till examinatorn.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.