Kursen omfattar cirka 80 studietimmar i form av månadsvisa seminarier. Seminarierna fokuserar på metoder som för närvarande används inom forskningsområdet medicinsk bioteknik.
Studenterna sammanfattar, presenterar, förbereder och arbetar med uppgifter relaterade till en typ av metodik vid varje seminarium. För de flesta metoder kommer en forskare med lång erfarenhet av metoden att bjudas in som föreläsare och studenterna kommer att ha möjlighet att ställa frågor.
En viktig aspekt av kursen är att studenterna ska introduceras till och förvärva kunskap om en utvald uppsättning metoder som ofta används inom bioteknikforskning och vilken typ av vetenskapliga frågor de kan adressera. Exakt vilka metoder som behandlas kan variera beroende på deltagarnas intresse och forskningsområde.
En relevant metod kommer att diskuteras per månad. Ett schema med ämnen och ansvariga presentatörer/inbjudna experter kommer att göras tillgängligt i början av kursen.
Före varje seminarium: Två veckor före varje seminarium skickar en deltagare (presentatören) en kort sammanfattning (1-2 A4) av metoden tillsammans med relevant litteratur (t.ex. beskrivningar från internet, en översiktsartikel och/eller en artikel där metoden används). Alla deltagare bör läsa detta material noggrant före seminariet och förbereda frågor till den inbjudna experten.
Seminariet: Varje enskilt seminarium kommer att vara tre timmar långt. Vid seminariet kommer presentatören att leda en kort diskussion om det skickade materialet och varje student ska kort komplettera med sin erfarenhet av metoden (om någon) (~ 30 min).
Presentatören ska också förbereda en övning (frågor) och diskussionspunkter för de andra studenterna att arbeta med i par under seminariet (~ 60 + 30 min).
För de flesta metoder kommer en forskare med lång erfarenhet av metoden (experten) att bjudas in som föreläsare och studenterna kommer att få ställa frågor (~ 60 min).