Varje steg i seminariekursen adderar en byggsten till förståelsen av forskningsfronten för interaktionsdesign inom HCI-området. Den första byggstenen behandlar epistemologisk grund för kreativt, skapande designarbete och hur ett kunskapsbidrag kan förstås. Nästa byggsten introducerar ett specifikt delområde av interaktionsdesign på ett teoretiskt plan samt hur detta översätts till designmetoder, estetiska och etiska överväganden. Den tredje byggstenen involverar praktiskt designarbete utifrån den teoretiska och metodologiska ansatsen. I den fjärde byggstenen värderar vi designarbetet doktoranden utfört utifrån etiska, praktiska samt teoretiska perspektiv, inklusive hållbarhetsperspektiv.
FDH3355 Design för människa-maskin interaktion 7,5 hp
Efter godkänd kurs ska doktoranden kunna redogöra för tekniker, metoder, verktyg, såväl som etiska överväganden inom forskningsfronten för interaktionsdesign – ett delområde av människa-dator interaktion. Syftet är att kunna använda dessa tekniker, metoder, verktyg och förståelse av etik i egen forskning.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges ungefär en gång vartannat år. Den första kursomgången är planerad till våren-tidigt höst 2023.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Det första blocket i kursen genomförs som två föreläsningar av examinatorn kring den epistemologisk grunden för den specifika interaktionsdesign-ansatsen. Gemensamt ifrågasätter vi värdet (validity) av design-inriktningen såväl som dess generativa kapacitet, dess etiska konsekvenser, inklusive hållbarhet.
Det andra blocket genomförs som självstudier följt av ett seminarium med examinatorn där boken redovisas och diskuteras.
Det tredje blocket består av praktiskt designarbete som doktoranden genomför på egen hand.
Det fjärde blocket består av en så kallad ”design crit” där vi utvärderar designarbetet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska doktoranden kunna:
- Förstå och tillämpa teoretiska ramverk i en kreativ designprocess – från val av designmetoder, material, etiska hänsynstaganden, datakällor, designmaterial till hur slutanvändaren kan eller inte kan involveras i designprocessen
- Analysera och kritisera design – såväl kommersiell som akademisk, kritisk design – från etiska, hållbarhets, UX och design crit perspektiv
- Beskriva forskningsfronten för interaktionsdesign inom HCI-området
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ingen.
Rekommenderade förkunskaper
Motsvarande antagningskraven för doktorsprogrammet Medierad kommunikation.
Utrustning
Designmaterial såsom interaktiva textilier, Arduino, MIDI-gränssnitt, haptiska material, formförändrande material, data-drivet designarbete, etc.
Kurslitteratur
Vi väljer en bok som introducerar den specifika designpraktiken, såsom en av följande :
Rosner, D. K. (2018). Critical fabulations: Reworking the methods and margins of design. MIT Press.
Friedman, B., & Hendry, D. G. (2019). Value sensitive design: Shaping technology with moral imagination. Mit Press.
Wakkary, R. (2021). Things we could design: For more than human-centered worlds. MIT press.
Höök, K. (2018). Designing with the body: Somaesthetic interaction design. Mit Press.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen består av tre moment:
- Redovisning av den teoretiska och metodologiska grunden för design-ansatsen
- Praktiskt designarbete som leder till en fungerande prototyp
- Aktivt deltagande i en ”design crit”
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.