Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FDM3507 Programmering som designpraktik 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FDM3507 (VT 2015–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Traditionellt har målet för programvaruutveckling varit att skapa en förutsägbar, rigorös, transparent process så att en för uppgiften välfungerande mjukvara kan levereras i tid, och inom budget.  Datorer används idag i många andra platser än tydligt uppgiftsorientade sammanhang ex in i klassrum, hem, arkitekt-studios, design-studios, och konstnärsateljéer, så har den traditionella arbetsformen för programvaruutveckling förändrats  liksom verktygen för det. Nya tillvägagångssätt har uppstått, som går utöver den formella, ingenjörsmässiga synen på programmering. Särskilt påtagligt har de estetiska aspekterna betonats och nya former för hur man organiserar programutvecklingsprojekt uppstått. Kurser kommer särskilt fokusera frågan: På vilket vis kan programmeringsförfarandet främja estetisk kreativitet?

Målet med denna kurs är att lära studenter färdigheter som krävs för programmering inom kreativ praktik. Kursen kommer dels att presentera programmeringsspråk som används i kreativa sammanhang och dels hur man kan närma sig programmering på olika sätt. Kursen kommer att varva exempel på hur utvecklare har använt sig av programmeringsspråken med konkreta färdighetsövningar där studenten använder sig av programmeringsspråken.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska den forskarstuderande kunna:

Använda ett antal olika programmeringsparadigm i små projekt, och argumentera för när varje paradigm är lämpligt.

Använda ett antal olika programmeringspraktiker i små projekt, och argumentera för när varje praktik är lämplig.

Förstå och tillämpa teknologier för interaktiva gränssnitt, samt grunderna i ljud, video, och generativ datorgrafik.

Argumentera kring när det är lämpligt att välja programmering som tillvägagångssätt, och när återanvändning av befintliga lösningar kan vara lämpligare.

Kombinera flera system, befintliga samt nya, för att på så vis skapa en ny entitet som når uppställt designmål.

För detta, skall de lära sig teknologier för interkommunikation mellan program och andra involverade system, så att dessa kan dela kontroll-data, ljudströmmar och videoströmmar sinsemellan.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Alla doktorander eller forskare, med antingen datavetenskaplig/teknisk bakgrund, eller bakgrund i konst och design.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ca. 20 forskningsartiklar. Dessa innefattar bland annat:

“Processing: Programming for Designers and Artists”, Casey Reas, Ben Fry, Design Management Review, Vol. 20 No. 1, 2009

“Crafting Code at the Demo-scene”, Hansen, Norgård, Halskov,DIS 2014

"Pure Data: another integrated computer music environment."Proceedings of the Second Intercollege Computer Music Concerts, Miller Puckette, (1996): 37-41.

“Code Bending: A New Creative Coding Practice”, Ilias Bergstrom, and Beau Lotto, Leonardo Journal, MIT Press, February 2015, Vol. 48, No. 1

“Open Sound Control: an enabling technology for musical networking”. Matthew Wright (2005), Organised Sound, 10, pp 193-200. doi:10.1017/S1355771805000932.

“OSC-Namespace and OSC-State: schemata for describing the namespace and state of OSC-enabled systems”, Ilias Bergstrom, Joan Llobera, New Interfaces for Musical Expression, NIME’14, June 30 – July 3, 2014

“Soma: live performance where congruent musical, visual, and proprioceptive stimuli fuse to form a combined aesthetic narrative”, Ilias Bergstrom, Beau Lotto, Leonardo Journal, MIT Press (Accepted for publication, posted online August 26, 2014)

“Mutable mapping: gradual re-routing of OSC control data as a form of artistic performance”, Bergström et al, ACE 2009

“The Practices of Programming”, Ilias Bergström, Kristina Höök, in preparation.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Examinationen består av:

    1.       Ett aktivt deltagande under föreläsningarna och övningssessionerna.

    a.       Varje deltagare presenterar minst en föreläsning och/eller organiserar en övningssession.

    b.      Man skall inte missa fler än 2 föreläsningar, 2 övningssessioner, och 2 Crit-sessioner. Om du missar fler, tala då med din kursplanerare om hur du kan kompensera för detta.

    2.       Alla tre projektarbeten skall ha utförts och presenterats.

    3.       Hela processen finns dokumenterad av studenten på en individuell blogg. Bloggen räknas som examinationsunderlag, både genom processen den beskriver, och kvaliteten i sig.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Forskarkurs

    Forskarkurser på EECS/Medieteknik och Interaktonsdesign