- Formalia och administration av examensarbeten vid STH
- Vad kännetecknar ett lämpligt projekt?
- Vad förväntas av en handledare för examensarbete vid STH?
- Vad förväntas av en examensarbetare vid STH?
- Strategier för effektiv handledning
FHK3006 Handledarkurs för doktorander 2,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FHK3006 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursdeltagare skall under kursens gång utveckla strategier för att kunna agera handledare till examensarbetare på ett effektivt sätt. Deltagarna kommer också att bli bekanta med de administrativa rutinerna för examensarbetens handläggning samt med de akademiska kraven som ställs på examensarbete vid STH.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till utbildning på forskarnivå vid KTH eller KI.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- RAP1 - Skriftlig rapport, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Skriftlig rapport:
Kursdeltagarna presenteras med ett ”handledningsdilemma” och uppmanas att föreslå strategier för att lösa detta.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande till föreläsningen och seminarierna samt godkänd rapport
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.