Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FHK3008 Klinisk innovation och design för doktorander 9,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FHK3008 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av:

  • Kvällsseminarier
  • Individuellt arbete
  • Grupparbete
  • Feedback från experter

Lärandemål

Studenterna lär sig hur man använder sig av Stanfords BioDesignprocess för att skapa innovation inom området hälsa och vård.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. beskriva vilka steg och delsteg som ingår i Biodesignprocessen
  2. beskriva hur man kan utföra stegen i Sverige och Europa
  3. argumentera varför stegen görs och varför de kommer i den ordningen som de gör
  4. tillämpa Biodesignmetoden: utifrån ett observerat behov från verkligheten (som ges till dem) ska studenterna kunna validera och ta fram en lösning och skriva en affärsplan.
  5. välja lämpliga kriterier för att utföra behovsvalidering, lösningsgenerering och lösningsvalidering.
  6. generera en affärsplan på ett sådant sätt att det kan övertyga en riskkapitalist att investera i deras lösning.
  7. förstå hur BioDesignprocessen kan användas i sin egen nuvarande och framtida forskning

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till utbildning på forskarnivå vid KTH, KI, SU, eller SSE.

Kort skriftlig förklaring varför du tror denna kurs är intressant för din doktorand-utbildning och vad du kan bidra med till ett interdisciplinärt team.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 3,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projekt, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarium, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

  • PRO01 - Grupparbete med presentation, 3,5 hp
  • PRO02 - Presentation, 2,5 hp,
  • SEM - Seminarier, 2,5 hp,
  • INL - Inlämningsuppgift, 0,5 hp

Övriga krav för slutbetyg

Del 1:

  • Aktivt deltagande i seminarier 2,5 hp
  • Posterpresentation 2,5 hp. Godkänd posterpresentation krävs för att delta i del 2 av kursen.

Del 2:

  • Grupparbete med muntlig presentation, 3,5 hp
  • Skriftlig inlämningsuppgift, 0,5 hp

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på CBH/Medicinteknik och hälsosystem