Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FHL3003 Omgivningsfysiologi I, teoretisk kurs 7,5 hp

Kursens övergripande mål är att förmedla grundläggande kunskaper vad gäller omgivningsfysiologins fyra huvudområden: accelerations-, dyk-, höghöjds- och termofysiologi.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FHL3003 (VT 2021–)
Rubriker med innehåll från kursplan FHL3003 (VT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen består av föreläsningar, seminarier, demonstrationer och litteraturstudier avseende accelerations- dyk-, höghöjds- och termofysiologi och behandlar följande:

  • Fysikaliska samband samt begrepp och nomenklatur som används inom accelerations-, baro- respektive termofysiologi.
  • Effekter av ihållande förhöjd tyngdkraft (G-belastning) på hjärta och perifera blodkärl, lungor, muskler, skelett, innerörats balansorgan samt centrala nervsystemet.
  • Tekniker som används för att hjälpa piloter att tolerera hög G-belastning.
  • Mekanismer bakom rumslig desorientering vid flygning.
  • Effekter av reducerad gravitation (mikrogravitation) på hjärta och perifera blodkärl, muskler, skelett och balansorgan.
  • Metoder att motverka de funktionella och strukturella förändringar av hjärta/kärl, muskler och skelett som uppstår vid långvarig rymdflygning.
  • Symptom på syrebrist och fysiologiska svar vid akut (timmar-dag) höghöjdsexponering.
  • Adaptiva mekanismer vid långvarig (dagar till veckor) respektive kronisk höghöjdsvistelse.
  • ·Symptom, bakomliggande mekanismer samt behandling av: ”Acute Mountain Disease” (AMS), ”High Altitude Pulmonary Edema” (HAPE) och ”High Altitude Cerebral Edema”(HACE) samt ”Chronic mountain sickness (Monge’s Disease)”.
  • Omställning av cirkulation och andning vid immersion (nedsänkning i vätska).
  • Fysiologiska effekter av höga hydrostatiska tryck samt gaspartialtryck med särskilt tonvikt på: ”High Pressure Nervous syndrome” (HPNS), syretoxicitet samt kvävenarkos.
  • Dekopmressionsproblematik i form av barotrauma respektive tryckfallssjuka.
  • Temperaturegleringssystemets uppbyggnad och funktion hos människa.
  • Temperaturreglering i samband med värmestress/fysiskt arbete samt symtom på, och mekanismer vid, värmeutmattning respektive värmeslag.
  • Temperatureglering i samband med köldstress samt symptom på, och mekanismer vid, lokal köldskada respektive vid generell nedkylning (hypotermi).

Kursinnehåll

  • Fysikaliska samband samt begrepp och nomenklatur som används inom accelerations-, baro- respektive termofysiologi.
  • Temperaturegleringssystemets uppbyggnad och funktion hos människa.
  • Symptom vid reaktioner på fysiologiska förändringar i den omgivande miljön.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:

  • för kursens nivå visa tillräcklig förvärvad kunskap inom kursens specialiserade ämnen.
  • utforma, planera och genomföra ett projekt för att angripa ett vetenskapligt problem med datorbaserad modellering inom ramen för kursens ämnesområde.
  • presentera och muntligt motivera egna projektresultat och kritiskt utvärdera egna och andras presenterade projektresultat.
  • reflektera över det valda vetenskapliga problemet med hänsyn till miljö-, mänskliga eller samhälleliga aspekter

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till utbildning på forskarnivå vid teknisk eller medicinsk fakultet.

Rekommenderade förkunskaper

Avancerad fysiologi HL2018 eller motsvarande

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på CBH/Medicinteknik och hälsosystem