Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FHN3004 Ergonomi och Människa-Teknik-Organisation 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FHN3004 (HT 2012–)
Rubriker med innehåll från kursplan FHN3004 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Del I: Arbetsfysiologi med inriktning mot rörelseorganen, Antropometri och biomekanik, Hypoteser och teorier om skademekanismer samt risk- och friskfaktorer för besvär, Mätmetoder, rekommenderade gränsvärden och lagstiftning, Utformning av arbeten och arbetsplatser

Del II: Sociotekniska system, MTO modeller, Aktivitetsanalys, Ergonomi – kvalitet, Ergonomi och ekonomi

Lärandemål

Kursens övergripande syfte är att ge deltagarna fördjupade kunskaper och förståelse för arbetets inverkan på individen vad beträffar hälsa i rörelseorganen samt ergonomins roll för verksamhetens effektivitet. Detta inbegriper hur människans arbetsaktiviteter interagerar med teknik, organisation och miljö, hur man utförmar arbetssystem och miljöer som främjar hälsa i rörelseorganen och bidrar till kvalitet och effektivitet i verksamheten utifrån ergonomisk kunskap. Begreppet ergonomi ses utifrån den internetionella definitionen, dvs omfattande fysiska, kognitiva, arbetsorganisatoriska samt psykosociala aspekter.

Kursdeltagarna ska visa kunskaper och förståelse om

  • teorier och modeller inom området
  • människans förutsättningar och behov samt hur de svarar mot arbetslivets krav
  • aktuell lagstiftning

Kursdeltagarna ska visa färdigheter och förmåga att

  • använda metoder för att mäta, analysera och bedöma arbetets krav, belastningen på individen, effekter på kort och lång sikt, arbetsaktiviteter samt deras interaktioner med teknik, organisation och miljö
  • använda ekonomiska beräkningsmodeller för att värdera ergonomiska åtgärder
  • använda de analysmodeller för arbetsaktiviteter som presenteras i kursen
  • föreslå åtgärder för att förbättra arbetssituationen för berörda individer och samtidigt förbättra verksamheternas effektivitet

Kursdeltagarna ska visa värderingsförmåga och förhållningssätt genom att

  • kritiskt granska, analysera och värdera vetenskaplig litteratur inom området
  • analysera och värdera resultat från studier och analyser inom området samt sammanfatta resultaten både muntligt och skriftligt
  • värdera alternativa och föreslagna åtgärder

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Personer som antagits till utbildning på forskarnivå inom relevanta ämnesområden.

Kurslitteratur

Toomingas, A; Mathiassen, S-E; Wigaeus Tornqvist, E (red.), Arbetslivsfysiologi, Lund 2008, Studentlitteratur
Utdrag ur: Wilson, J H; Corlett, E N (red.), Evaluation of Human Work, 3rd Edition, Boca Raton 2005, Taylor & Francis
Clegg, C W, Sociotechniocal Principles for System Design, Applied Ergonomics 31(5), 463-477, 2000
Utdelat material och artiklar / Distributed material and articles

Examination och slutförande

Betygsskala

G

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

    Inlämningsuppgift, laboration, seminariedeltagande samt granskning av forskningsartiklar.

    Examinator

    Ingen information tillagd

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Forskarkurs

    Forskarkurser på STH/Ergonomi