FIK3613 Tekno-ekonomi av optiska nätverk 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
• Kostnadsstruktur beaktas i den totala ägandekostnaden
• Marknadsstruktur, typ av aktörer och affärsrelationer på telekommarknaderna.
• Telekom reglering och typ av reglerade marknader och tjänster.
• Historik av bredbandsaccesstekniker
• Nätverksdimensionerings huvudmän och relaterade verktyg och metoder
• kriterier företags viabilitet utvärderings
• Distributionsstrategier och migrationsvägar
Lärandemål
Kursen kommer ge förmåga att beskriva, design och beräkna den totala ägandekostnaden för alla typer av accessnät, såväl teknisk funktionalitet och prestanda perspektiv med hänsyn till arkitektur, installation, drift, leverans av tjänster, marknad, kostnadsstruktur och intäkter aspekter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten ska bli godkänd på kursen "IO3654 Advances in Optical Networks" eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
TONIC tool manual
Related published papers
OASE project deliverables
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygsskala: P/F
Övriga krav för slutbetyg
• Att skriva en rapport som sammanfattar de metoder och olika viktiga faktorer för kostnaden studera optiska accessnät (3,5 betygsskala: P, F).
• Implementering av metoden för att kunna användas i ytterligare projekt för kostnadsstudier (4.0, betygsskala : P, F)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.