HE104V Realtidssystem 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Krav på hårdvara och kompilatorer: Datorarkitekturer, mjukvarukonstruktion
- Realtidskärnor: Timerinterrupt, Pre-emptive och nonpre-emptive kärnor
- Processbegreppet: Processkommunikation, synkronisering, ömsesidig uteslutning, låsning, schemaläggning
- Portning till målsystem
- Pålitliga system: Feltolerans, säkerhet
- Optimering av kod: Olika varianter av optimering
- Utvecklingssystem: Emulatorer, simulatorer, debugging
- Moderna programutvecklingsmiljöer, praktisk användning av ett realtidsoperativsystem, utveckling av händelsestyrda applikationer från beskrivningar i form av tillståndsdiagram (UML state-charts)
Lärandemål
Kursens mål är att förmedla grundläggande teorier om realtidssystem och ge en orientering om olika designmetoder för säkerhet och tillförlitlighet i realtidsystem. Kursen syftar också till att ge träning i praktisk användning av moderna utvecklingsmiljöer och felsökning av realtidsapplikationer.
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- använda moderna verktyg för utveckling och felsökning i realtidssystem
- använda en färdig realtidskärna för att skapa egna realtidstillämpningar
- förklara olika sätt att synkronisera processer
- redogöra för olika schemaläggningsmetoder
- redogöra för distribuerade system speciellt med CAN-bussen
- använda något modernt UML-verktyg för kodgenerering
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska och engelska) krävs
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kunskaper i mikrodatorteknik och C-programmering
Utrustning
Kurslitteratur
Lärobok: Johansson, Roger: Realtidssystem 7:e utgåvan, GMV, ISBN 91-89280-14-8Kursbunt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- RED1 - Redovisning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutbetyget baseras på ett vägt medelvärde av de 2 momenten
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.