Matematik motsvarande naturvetenskapligt program på gymnasieskolan.
Kursen är uppdelad i två delstudiekurser
Inledande kurs;2hp, del 1;6hp
Detaljinnehållet definieras i kurs PM
Matematik motsvarande naturvetenskapligt program på gymnasieskolan.
Kursen är uppdelad i två delstudiekurser
Inledande kurs;2hp, del 1;6hp
Detaljinnehållet definieras i kurs PM
Kursen skall ge en grundläggande förståelse för färdigheter i den matematik, som krävs för att kunna tillgodogöra sig matematikkursen i årkurs 2 samt övriga kurser i utbildningen.
Inledande kurs 2hp
Studenten skall kunna:
• förklara, åskådliggöra, använda och tolka begreppen ändringskvot och derivata för en funktion samt använda dessa för att beskriva egenskaper hos funktionen och dess graf
• härleda och använda deriveringsregler för några grundläggande potensfunktioner, exponentialfunktioner och använda kedjeregeln
• beskriva varför och hur talet e införs
• dra slutsatser om en funktions derivata och uppskatta derivatans värde numeriskt då funktionen är given genom sin graf
• använda sambandet mellan en funktions graf och dess derivata i olika tillämpade sammanhang
• använda matematiska modeller av olika slag, även sådana som bygger på aritmetiska och geometriska talföljder
• förstå och använda potenser och logaritmer
• omforma algebraiska uttryck
• lösa ekvationer och ekvationssystem kopplade till de i kursen ingående elementära funktionerna.
Grundkurs 6hp
Studenten skall kunna:
• formulera och lösa matematiska problem av betydelse för tillämpningar med fördjupad kunskap om sådana begrepp och metoder som ingår i tidigare kurs
• använda enhetscirkeln för att definiera trigonometriska begrepp, visa trigonometriska samband och ge fullständiga lösningar till enkla trigonometriska ekvationer samt utnyttja dessa vid problemlösning
• rita grafer till trigonometriska funktioner samt använda dessa funktioner som modeller för verkliga periodiska förlopp
• härleda och använda de formler som behövs för att omforma trigonometriska uttryck vid lösning av trigonometriska ekvationer
• beräkna sidor och vinklar i en godtycklig triangel
• förklara deriveringsreglerna för trigonometriska funktioner, logaritmfunktioner, sammansatta funktioner, produkt och kvot av funktioner samt kunna tillämpa dessa regler vid problemlösning
• använda andraderivatan i olika tillämpade sammanhang
• bestämma primitiva funktioner och använda dessa vid tillämpad problemlösning
• förklara innebörden av begreppet integral och klargöra sambandet mellan integral och derivata samt ställa upp, tolka och använda integraler i olika typer av grundläggande tillämpningar.
Grundläggande behörighet och matematik C
Björk-Brolin Matematik 3000 kurs C och D för NV-programmet
Björk-Brolin Formler och tabeller
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkända skriftlig KS/tentamina: TEN1;8hp
TEN1 kan även godkännas med betyget E genom att alla fyra kontrollskrivningarna,KS0-KS3, är godkända. KS0 omfattar den inledande kursen.
Kontrollskrivningarna får endast användas vid ordinarie tentamen.
För betyg A-D krävs att studenten deltar vid skriftlig tentamen.
Dessutom kan det krävas godkända redovisningar muntligt och/eller skriftligt av valda uppgifter kontinuerligt under kursen.
Betyget för TEN1 ger slutbetyg i hela kursen.