Hoppa till huvudinnehållet

HF201U Patientsäkerhet, teori och praktik /Uppdragsutbildning/ 15,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan HF201U (HT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Utbildningen har ett systemperspektiv på säkerhet och tar sin utgångspunkt i modern säkerhetsforskning med exempel från andra samhällsektorer och högriskverksamheter. En tydlig koppling till hälso- och sjukvården finns dock i varje delmoment.

Nedan redovisas utbildningens huvudområden samt datum för respektive seminarium;

1.       Säkerhet- och systemsyn (25-26 september 2014)

2.       Organisations- och kulturfrågor (23-24 oktober 2014)

3.       Teknik och säkerhet (20-21 november 2014)

4.       Människan som resurs (18-19 december 2014)

5.       Patientens delaktighet, personalens arbetsmiljö och säkerhet (22-23 januari 2015)

6.       Verktyg/metoder för säkerhetsarbete (19-20 februari 2015)

7.       Redovisning av PM (26-27 mars 2015).

Kursen bedrivs i seminarieform med start efter lunch dag 1 (med kvällsaktivitet) och avslutning vid lunch dag 2 vid fem av de sex seminarierna. Det sista seminariet är ett heldagsseminarium. Till varje seminarium inbjuds såväl forskare som praktiker. kursens omfattning motsvarar drygt 10 veckors arbete (400 timmar) och pågår under ca 10 månader.

Lärandemål

Syftet med utbildningen är att ge deltagarna fördjupad kunskap och insikt om viktiga förutsättningar för att uppnå hög säkerhet i hälso- och sjukvården samt att orientera sig om teorier och metoder för detta.

Efter genomgången kurs skall deltagarna kunna: 

  • beskriva hälso- och sjukvården utifrån ett systemperspektiv
  • förstå hur lagstiftning, organisation och teknik påverkar säkerhetsarbetet
  • förstå ledarskapets betydelse för ett framgångsrikt säkerhetsarbete
  • tillämpa ett MTO-orienterat arbetssätt
  • översiktligt beskriva olika organisations- och olycksfallsteorier
  • förstå teknikens inverkan på säkerheten
  • förklara hur människans förutsättningar och begränsningar kan påverka säkerheten
  • ge exempel på hur patienter kan göras delaktiga i säkerhetsarbetet
  • förstå hur kultur- och arbetsmiljöfrågor påverkar säkerhetsarbetet
  • förklara skillnaden mellan ett reaktivt- och proaktivt förhållningssätt
  • beskriva och ge exempel på verktyg och metoder för säkerhetsarbetet

Kurslitteratur och förberedelser

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Slutredovisning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier och rapporter, 12,0 hp, betygsskala: P, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Mirjam Ekstedt (mirjam.ekstedt@sth.kth.se)

Övrig information

Kostnad

42 500 kronor exkl. moms. Kostnad för kurslitteratur tillkommer.

Antalet platser till utbildningen är begränsat. Vid fler sökande än platser gör KTH ett urval baserat på målsättningen att få en grupp sammansatt av olika professioner och verksamhetsområden samt representerande en geografisk spridning.