Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HH1900 Ekonomi och organisation 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HH1900 (HT 2007–)
Rubriker med innehåll från kursplan HH1900 (HT 2007–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Företagsformer. Företagens villkor och företagets interaktion med omvärlden.
  • Organisationsprinciper, företagskultur, kvalitetsuppfattning, ledningsfilosofi och andra mjuka värdens och egenskapers påverkan på affärsprocesser. Formella och informella strukturer i organisationen.
  • Grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring.
  • Resultat och likviditet. Produkt- och investeringskalkyler samt lönsamhetsberäkningar. Räkenskapsanalys m h a nyckeltal. Redovisningens principer. Kapitalbehov, -anskaffning och –kostnad.
  • Las, mbl, marknadsföringslagen och konkurrenslagen.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra översiktligt för samhällsekonomiska företeelser som t ex marknadsekonomi, sysselsättning, tillväxt och utrikeshandel samt ha synpunkter på olika ekonomiskt politiska aktiviteter med utgångspunkt i sina egna värderingar
  • Identifiera och beskriva olika formella organisationsformer
  • Förklara hur en organisation som tar till vara mänskliga behov och resurser också får bättre ekonomiskt resultat
  • Utföra en resultatanalys och beräkna nollpunkt, täckningsgrad och säkerhetsmarginal
  • Ställa upp och lösa en enkel bidragskalkyl med två variabler (produkter) och flera bivillkor
  • Ställa upp och utföra en traditionell självkostnadskalkyl med schablonfördelade omkostnader
  • Ställa upp och lösa en investeringskalkyl m h a pay-back- och kapitalvärdemetoden
  • Motivera för och när vilka kalkylmetoder är lämpliga
  • Beräkna kapitalbindningskostnad med hänsyn tagen till lager, kundfordringar och leverantörsskulder
  • Redogöra för olika regler som styr externredovisningens utformning
  • Utföra enklare beräkningar av avskrivning över plan och bokslutsdisposition
  • Förklara vad som menas med ett marknadsorienterat företag, beskriva marknadsföringsprocessen och tillämpa några strategiska marknadsföringsverktyg
  • Tolka regler och föreslå tillämpningssituationer för några viktigare regelverk inom affärsvärlden

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet samt Svenska B och Engelska A

Kurslitteratur

Skärvad, Per-Hugo and Olsson, Jan, Företagsekonomi 100, ISBN 978-91-47-08971-0

Skärvad, Per-Hugo and Olsson, Jan, Företagsekonomi 100, ISBN 978-91-47-08607-8

Kompendium.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Godkänd tentamen (TEN1; 6 hp), Betygsskalan A-F
Godkända övningar (ÖVN1; 1,5 hp), Betygsskalan P/F

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Tidigare kursnummer: 6H2902