Hoppa till huvudinnehållet

HH1900 Ekonomi och organisation 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan HH1900 (HT 2007–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Företagsformer. Företagens villkor och företagets interaktion med omvärlden.
  • Organisationsprinciper, företagskultur, kvalitetsuppfattning, ledningsfilosofi och andra mjuka värdens och egenskapers påverkan på affärsprocesser. Formella och informella strukturer i organisationen.
  • Grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring.
  • Resultat och likviditet. Produkt- och investeringskalkyler samt lönsamhetsberäkningar. Räkenskapsanalys m h a nyckeltal. Redovisningens principer. Kapitalbehov, -anskaffning och –kostnad.
  • Las, mbl, marknadsföringslagen och konkurrenslagen.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra översiktligt för samhällsekonomiska företeelser som t ex marknadsekonomi, sysselsättning, tillväxt och utrikeshandel samt ha synpunkter på olika ekonomiskt politiska aktiviteter med utgångspunkt i sina egna värderingar
  • Identifiera och beskriva olika formella organisationsformer
  • Förklara hur en organisation som tar till vara mänskliga behov och resurser också får bättre ekonomiskt resultat
  • Utföra en resultatanalys och beräkna nollpunkt, täckningsgrad och säkerhetsmarginal
  • Ställa upp och lösa en enkel bidragskalkyl med två variabler (produkter) och flera bivillkor
  • Ställa upp och utföra en traditionell självkostnadskalkyl med schablonfördelade omkostnader
  • Ställa upp och lösa en investeringskalkyl m h a pay-back- och kapitalvärdemetoden
  • Motivera för och när vilka kalkylmetoder är lämpliga
  • Beräkna kapitalbindningskostnad med hänsyn tagen till lager, kundfordringar och leverantörsskulder
  • Redogöra för olika regler som styr externredovisningens utformning
  • Utföra enklare beräkningar av avskrivning över plan och bokslutsdisposition
  • Förklara vad som menas med ett marknadsorienterat företag, beskriva marknadsföringsprocessen och tillämpa några strategiska marknadsföringsverktyg
  • Tolka regler och föreslå tillämpningssituationer för några viktigare regelverk inom affärsvärlden

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet samt Svenska B och Engelska A

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Skärvad, Per-Hugo and Olsson, Jan, Företagsekonomi 100, ISBN 978-91-47-08971-0

Skärvad, Per-Hugo and Olsson, Jan, Företagsekonomi 100, ISBN 978-91-47-08607-8

Kompendium.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Godkänd tentamen (TEN1; 6 hp), Betygsskalan A-F
Godkända övningar (ÖVN1; 1,5 hp), Betygsskalan P/F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Sven Dahlström; sven.dahlstrom@sth.kth.se

Övrig information

Tidigare kursnummer: 6H2902