Kursen blandar föreläsningar, gruppövningar, presentationer mm och kursen förutsätter aktivt deltagande vid all schemalagt undervisning. Kursen innehåller ett antal obligatoriska övningar.
Deltagarna förväntas kunna ta både positiv och negativ feed-back vid publika presentationer
- muntlig presentation - tänk på åhörarna, ämnet
- grupper, gruppers olika faser, individers olika inställningar mm
- konflikter och konflikhantering
- styrmodell för projekt, kravbeskrivning, projektplanering, lösningsbeskrivning, riskhantering, tidplan, uppföljning, styrgrupp, projektgrupp, referensgrupp, intressenter, test, mm
Studenten skall efter genomgången kurs
• kunna presentera projektdokument och projektresultat med användande av retoriska färdigheter
• kunna redogöra för grupprocesser, med fokus på mindre grupper
• kunna redogöra för olika typer av förståelse och hur detta kan påverka en situation, tex ett projekt
• kunna redogöra för betydelsen av känslomässig mognad
• kunna identifiera olika typer av konflikter
• kunna beskriva hur man kan agera fruktbart i konflikter
• kunna beskriva den egna individens roll med avseende på grupprocesser, förståelse, känslomässig mognad, samt konflikter
• kunna redogöra för hur modeller för affärsstyrning, projektstyrning, projektutveckning/produktion/genomförande förhåller sig till varandra
• kunna beskriva de olika delarna som ingår i en projektstyrningsmodell
• kunna redogöra för projektförloppet enligt en projektstyrningsmodell
• kunna beskriva hur sammansättning av styrgrupp och referensgrupper mm påverkar ett projekts mål och resultat.
• kunna redogöra för den människosyn som projektstyrningsmodellerna utgår ifrån
• kunna utforma projektstyrningsdokument för ett mindre teknikanknutet projekt (projektplan, kravbeskrivning, lösningsbeskrivning)
• kunna kritiskt ganska projektstyrningsdokument för ett mindre teknikanknutet projekt (projektplan, kravbeskrivning, lösningsbeskrivning) med avseende på tekniskt innehåll och formalia