HI1900 Programmering, grundkurs 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Bakgrund, introduktion till programspråk
- Problemanalys, strukturering
- Modulär programmering, felsökning, testning
- Datatyper, variabler, sammansatta datatyper
- Minneshantering
- Sekvens, selektion, repetition
- Operatorer, aritmetik
- Funktioner
- Filhantering
Lärandemål
Kursen ska fungera som en introduktion till programmering och ge en genomgång av ett imperativt programmeringsspråk. Kursen ska ge en stabil grund för kommande kurser som innehåller programmering.
För godkänt betyg ska studenten skriva strukturerade program i ett givet språk med särskild vikt vid att:
- Formulera enkla algoritmer för givna problem och överföra dessa till programkod
- Använda en utvecklingsmiljö för att skriva, exekvera och felsöka ett program
- Införa och välja datatyper och variabler, även sammansatta, för lagring av data
- Förklara skillnaden mellan variabelvärde och adress/referens, samt skillnader i minneshantering vid lagring av olika datatyper
- Skriva funktioner för väl avgränsade uppgifter
- Dela upp problem i delproblem, implementera och testa steg för steg, med val av lämpliga testdata
- Dela upp ett program i flera moduler/filer för att främja abstraktion, återanvändning och underhåll
- Skriva exekverbara program utifrån enkel programdesign (t ex top down designschema, pseudokod eller flödesschema)
- Använda externa filer för datalagring
För högre betyg ska studenten kunna:
- Analysera större programmeringsuppgifter och strukturera lösningar på flera nivåer, innefattande problemanalys, övergripande design, väl utformade användargränssnitt, uppdelning i delproblem, moduler och funktioner samt implementation.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper motsvarande behörighetskraven för högskoleingenjörsutbildning
Grundläggande datorvana
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
C programming :a modern approach, K. N. King, 1996 ISBN 0-393-9645-2
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Datorövningar, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd tentamen Godkända laborationer samt praktiskt programmeringsprov. Slutbetyget grundas på samtliga moment, betygsskalan A-F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Tidigare kursnummer: 6H2950/6S2950/6L2950
Kurslitteratur på engelska används.