HN2002 Forskningsmetodik och undersökningsmetoder 6,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
-
- Kunskaps-, vetenskaps- och metodteori
- Kvantitativa och kvalitativa metoder
- Datainsamlingstekniker
- Analys av data
- Forskningsprocessen och rapportskrivning
Lärandemål
De studerande skall efter genomgången kurs kunna:
- förstå skillnader och samband mellan olika vetenskapliga perspektiv och metoder samt ha utvecklat ett genomtänkt förhållningssätt till dessa.
- tillämpa kunskaper i hur man lägger upp en undersökning, samlar in, bearbetar, analyserar och tolkar data i olika typer av undersökningar.
- behärska några vanligt förekommande metoder för forsknings- och utredningsarbete inom ergonomi/MTO.
- kritiskt kunna granska forskningsrapporter och utredningar inom ergonomi/MTO.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För att vara behörig krävs att du har examen på grundnivå som omfattar minst 180 hp/120 p från svensk högskola/universitet, eller motsvarande utländsk examen inom endera områdena hälsovetenskap, teknik eller samhälls/beteendevetenskap, varav minst 60 hp/40 p hänför sig till ämnen inom exempelvis anatomi, fysiologi, psykologi, sociologi, pedagogik, kognitionsvetenskap, produktionsteknik, produktutveckling eller annan utbildning relevant för denna kurs.
Dessutom krävs motsvarande Svenska B och Engelska A.
Undantag från kravet på en examen på grundnivå kan göras om en sökande bedöms uppfylla fordringarna för en sådan vid tiden för registrering till det program personen sökt. Den sökande ska då med intyg från universitet/högskola visa att den pågående utbildningen kommer att leda till en behörighetsgivande examen eller motsvarande. (Enligt KTH:s lokala antagningsordning.)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
- Jacobsen, D.I. (2002) Vad, hur och varför? Om metodval i företagsekonomi och samhällsvetenskapliga ämnen. Studentlitteratur.
- Ejlertsson, G. (2003) Statistik för hälsovetenskaperna, Studentlitteratur.
- Utdelat material.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM2 - Inlämningsuppgift och seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Inlämningsuppgift och seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM4 - Inlämningsuppgift och seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN2 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För godkänt i kursen krävs att samtliga ovanstående examinationsmoment är godkända.
Slutbetyg sätts enligt betygsskala A-F och är en sammanvägning av kursens olika moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.