HN2012 Arbetsmiljö och ekonomi 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Arbetsmiljöarbete; kvalitet - produktivitet; ekonomiska effekter: ekonomiska bedömningar ur ett företags-, organisations- och/eller samhällsperspektiv; yrkesrollen i ett konsultativt arbetssätt
Lärandemål
Efter kursen ska deltagarna
- vara förtrogna med centrala begrepp och metodfrågor inom området arbetsmiljö och ekonomi
- kunna göra analyser av förändringsarbete
- kunna kritiskt granska olika faktorer som påverkar företagens/kundernas ekonomiska resultat samt argumentera för och diskutera frågeställningar inom området arbetsmiljö och ekonomi
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänd examen på grundnivå om minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande samt Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Arbete och teknik på människans villkor; Prevent 2011. ISBN 9789173651103
Johanson, Johrén: Personalekonomi idag. Upp. 2; 2011 ISBN 9789147096398
Utdelat material på föreläsningar samt föreläsningsmaterial som finns på kursens Bilda-hemsida
Handouts from lectures as well as lecture materials which can be found on the course Bilda homepage.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyget grundas på samtliga moment
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.