Hoppa till huvudinnehållet

HN2013 Ergonomi, MTO och patientsäkerhet 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan HN2013 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Bakgrund, utveckling och koppling mellan ergonomi, MTO och patientsäkerhet

Människans kognitiva och fysiska förutsättningar, både på individnivå och i arbetssammanhang

Systemperspektiv och sociotekniska system

Risker i sjukvården och vårdskadornas konsekvenser

Metoder och verktyg för analys, utformning och utvärdering av arbeten, arbetsplatser och produkter

MTO-begrepp och termer

Metoder för analys av risker ur ett MTO-perspektiv

Patientsäkerhetsbegrepp och termer

Åtgärder för ökad säkerhet i sjukvårdssystemen

Lärandemål

De studerande skall efter genomgången kurs vara orienterade om den faktakunskap som finns kring människans fysiska och kognitiva förutsättningar i interaktion med sjukvårdssystemet. Syftet är att i större utsträckning inkludera MTO-aspekter  i utformning, utveckling och utvärdering av medicintekniska produkter.

 De ska ha insikt om principerna i systemsäkerhet och de faktorer som bidrar till missöden och vårdskador. De studerande ska kunna urskilja inverkan av medicinsk teknik på arbetsmiljö och patientsäkerhet, och ge exempel på hur medicintekniska ingenjörer kan bidra till en positiv säkerhetsutveckling. Liksom hur organisation och arbetsmiljö påverkar patientsäkerheten.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 120 poäng  inom teknik eller naturvetenskap, samt Engelska B/Engelska 6

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Scientific papers presented at the course start and listed at KTH-Social

Vetenskapliga artiklar som presenteras vid kursstarten och som finns listade och tillgängliga på KTH-Social

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i seminarier 2 hp, P-F

Skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter 2 hp, P-F

Skriftlig tentamen 2 hp, A-F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Mats Ericson (merics@kth.se)