HN2013 Ergonomi, MTO och patientsäkerhet 6,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Bakgrund, utveckling och koppling mellan ergonomi, MTO och patientsäkerhet
Människans kognitiva och fysiska förutsättningar, både på individnivå och i arbetssammanhang
Systemperspektiv och sociotekniska system
Risker i sjukvården och vårdskadornas konsekvenser
Metoder och verktyg för analys, utformning och utvärdering av arbeten, arbetsplatser och produkter
MTO-begrepp och termer
Metoder för analys av risker ur ett MTO-perspektiv
Patientsäkerhetsbegrepp och termer
Åtgärder för ökad säkerhet i sjukvårdssystemen
Lärandemål
De studerande skall efter genomgången kurs vara orienterade om den faktakunskap som finns kring människans fysiska och kognitiva förutsättningar i interaktion med sjukvårdssystemet. Syftet är att i större utsträckning inkludera MTO-aspekter i utformning, utveckling och utvärdering av medicintekniska produkter.
De ska ha insikt om principerna i systemsäkerhet och de faktorer som bidrar till missöden och vårdskador. De studerande ska kunna urskilja inverkan av medicinsk teknik på arbetsmiljö och patientsäkerhet, och ge exempel på hur medicintekniska ingenjörer kan bidra till en positiv säkerhetsutveckling. Liksom hur organisation och arbetsmiljö påverkar patientsäkerheten.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 120 poäng inom teknik eller naturvetenskap, samt Engelska B/Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Scientific papers presented at the course start and listed at KTH-Social
Vetenskapliga artiklar som presenteras vid kursstarten och som finns listade och tillgängliga på KTH-Social
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i seminarier 2 hp, P-F
Skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter 2 hp, P-F
Skriftlig tentamen 2 hp, A-F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.