Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HX1006 Stress och stressrelaterade sjukdomar 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HX1006 (VT 2009–)
Rubriker med innehåll från kursplan HX1006 (VT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar:

  • begreppet stress
  • stressens fysiologi och psykologi
  • stressutlösta psykiska problem och sjukdomar
  • stressrelaterade kroppsliga sjukdomar
  • stressprevention och stresshantering på individ- och arbetslivsnivå

Lärandemål

Studenten skall efter genomgången kurs ha grundläggande kunskaper om:

  • stress, dess fysiologi och psykologi
  • stressrelaterade sjukdomar och deras behandling
  • stressprevention
  • rehabilitering

Utifrån ovanstående kunskaper skall studenten kunna formulera ett individ- eller arbetslivsanpassat strategiprogram för prevention och hantering av stress.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur:

  • Rolf Ekman & Bengt Arnetz (red): STRESS-molekylerna-individen-organisationen-samhället. Stockholm: Liber, 2002
  • Robert M. Sapolsky: Varför zebror inte får magsår. Stockholm: Natur och kultur, 2003
  • Peter Währborg: Stress och den nya ohälsan. Stockholm: Natur och kultur, 2002

Obligatoriska övriga läromedel: DVD-skivor med inspelade föreläsningar.

Fördjupningslitteratur:

B. Löfgren: Fånga dagen: Erfarenheter och lärdomar av utmattningstillstånd. Hälsokällan Mälardalen AB, 2004.

Christina Maslach & Michaek P. Leiter: Sanningen om utbrändhet. Stockholm: Natur och kultur, 2002.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Redovisning, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Redovisning, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • RED1 - Redovisningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Medicinsk teknik, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå