IC1008 Kognitionsvetenskap 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Momentet behandlar centrala begrepp (frågeställningar och problem) inom området kognitionsvetenskap och hur dessa har relevans för valda områden inom datavetenskapen. Detta innefattar begrepp om representation, språk, inlärning, kunskap, m.m. En traditionell syn på kognitionsvetenskap diskuteras och kritiseras.
Kognitionsvetenskapens relevans för valda områden inom datavetenskap diskuteras relaterat till områden såsom IT och lärande, intelligenta agenter, sociala agenter och mer generellt till IT design.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten ha;
Kunskap och förståelse om:
Kunna redogöra för grundläggande teorier och antaganden som görs inom en traditionell kognitionsvetenskap innefattande beslutsfattande, riskbedömning, språk och språkanvändning
- Kunna redogöra för kritik som riktas mot en traditionell kognitionspsykologi
- Kunna beskriva den inverkan synen på människan och i vidare mening hur synen på forskning och design påverkar design
Färdigheter och förmågor, kunna:
- Analysera och reflektera kring grundläggande teorier inom kognitionsvetenakap
- Analysera och reflektera kring grundläggande antaganden inom kognitionsvetenskap som relaterat till den kritik som riktas mot denna
- Analysera ett problem/frågeställning utifrån teorier inom kognitionsvetenskapen och skriva en uppsats om detta på ett vetenskapligt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- värdera och bedöma relevansen av kognitionspsvetenskapliga teorier för området människa-maskin interaktion
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska B och engelska A eller motsvarande)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Preliminärt: Terry Winograd, Flores: Understanding Computer and Cognition, Addison-Wesley Publishing Company, 1998
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen på kursen består av en individuell inlämningsuppgift och skriftlig tentamen. För inlämningsuppgiften och tentamen gäller graderad betygsskala enligt A/B/C/D/E/Fx/F.
Övriga krav för slutbetyg
För betyget godkänd (E) på kursen krävs godkänd tentamen och inlämningsuppgift. Deadline för inlämningsuppgiften finns och meddelas vid kursstart.
Betygsättning av hela kursen sammanvägs enligt:
Betyg A
Kräver betyg A på tentamen och minst betyg B på inlämningsuppgiften, eller
Kräver betyg B på tentamen och betyg A på inlämningsuppgiften
Betyg B
Betyg B på tentamen och minst betyg C på inlämningsuppgiften
Betyg C
Betyg C på tentamen och minst betyg D på inlämningsuppgiften
Betyg D
Betyg D på tentamen och minst betyg E på inlämningsuppgiften
Betyg E
Betyg E på tentamen och minst betyg E på inlämningsuppgiften
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen utvärderas och utvecklas i enlighet med KTH:s policy för Kursanalys (se KTH-Handbok 2, Flik 14.1)