Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

IC2009 Visualiseringsprinciper 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan IC2009 (HT 2007–)
Rubriker med innehåll från kursplan IC2009 (HT 2007–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

På kursen diskuteras

:: olika perspektiv för principer inom visualisering och dess användning inom olika områden, särskilt för att skapa bättre grafiska användargränssnitt och datasimulering

:: Informationsvisualisering och dess användbarhet i design av interaktiva system och tillämpning för att skapa interaktivitet

:: kriterier för god visualisering inom olika områden

:: hur visualisering kan användas inom olika områden

:: hur visualisering kan utvärderas

Lärandemål

För att ha tillgodogjort sig kursen ska studenten efter dess genomförande kunna

- definiera och resonera krinn grundläggande mänskliga aspekter på Visualisering av information

- definiera och beskriva de olika teoretiska perspektiv inom Visualisering som presenteras på kursen

- definiera kriterier för god visualisering inom olika områden och resonera om deras användbarhet

- lista olika tekniker för visualisering av information och beskriva vad deras syfte och tillämpbarhet

- använda teorier inom visualisering i design av datavisualisering

- använda teorier inom visualisering för design av datorsystem, särskilt grafiska användaregränssnitt

- använda teorier inom visualisering vid design av interaktiv informationshämtning och manipulation av data i datorsystem.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kurser i människa-dator-interaktion och interaktionsdesign.
Betygsskala: A/B/C/D/E/Fx/F

Kurslitteratur

Relevanta artklar

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Två projekt som utförs i grupp om 3 - 4 studenter. Projekten handlar om att designa och implementera tillämpningar för informationsvisualisering, 4,5hp
Betygskala för denna del är:godkänd/underkänd.
En skriven examen, 3.0hp
Antagligen utförd som en individuell inlämningsuppgift
Beygskala för denna uppgift är: A/B/C/D/E/F/Fx
För att bli godkänd på hela kursen måste studenten vara minst godkänd på alla projektuppgifter samt den skriftliga examinationen.
Den sammanräknade totalen av betygen ger underlag för betyg för hela kursen.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Kursen utvärderas och utvecklas i enlighet med KTH:s policy för Kursanalys (se KTH-Handbok 2, Flik 14.1)