Capstone design projekt sträcker sig över en period av 16-24 veckor där eleverna arbetar i grupper om cirka 5 medlemmar.
De första två fjärdedelarna av kursen är koncept- och konstruktionsfas. Under dessa etapper arbetar studenterna i sammarbete med en rådgivare från fakultet och eventuell industriell mentor. Studenterna organiserar sina planer och bestämmer med vilken teknik och inom vilket produktområde deras projekt skall genomföras. Området skall spegla kurser och färdigheter studenterna har tagit del av tidigare under sin utbildning. Relevanta projektmetoder kommer att tillämpas, såsom konceptgenerering, produktdefinition, tidsplanering, resursfördelning, och därmed förknippade färdigheter.
Under den tredje fjärdedelen, genomförandefasen, utformar och implementerar studenterna en prototyp. Detta kommer att ske i en praktisk miljö som avspeglar de metoder och processer som används vid kommersiellt ingenjörsarbete. Studenterna har tillgång till specialseminarier, till exempel "rapid prototyping" och "tillverkning av kretskort", vilka ger dem de praktiska färdigheter som behövs för att förverkliga sina konstruktioner. Studenterna har veckovisa möten med sina rådgivare och mentorer.
I den slutliga delen av kursen optimerar studenterna sin projektteknik och utvecklar och utvärderar sina resultat i en verklig utvärderings eller testmiljö. I denna operativa fas av kursen kommer studenterna att behandla funktionalitet och kvaliteten av sitt arbete, samla in data huruvida deras produkt får avsedda resultat, samt effektivt kommunicera resultaten av sitt projektarbete genom dokumentation, presentationer, demonstrationer och, i förekommande fall, distribution.
Under alla kursmoment ligger studenternas eget tekniska kunnande till grund för fortsatt lärande. Tekniken sätts in i sitt större sammanhang i förhållande till kunskap hos övriga studenter genom gemensamma uppgifter och samarbeten. Stor vikt läggs vid muntlig och skriftlig presentation, samt tillämpade tekniska färdigheter.