Kursen innehåller ett antal generiska och breda laborationsprojekt.• Studenterna bygger experiment-uppställningarna från grunden.• Projekten överbryggar gränserna mellan individuella kurser och kräver kunskap från flera tidigare kurser.• Projekten kan fungera som startpunkt för examensarbetet för de studenter inom Erasmus Mundus MSc in Photonics (EMMP) som väljer avhandlingsämnen med experimentell inriktning eftersom kursen sammanfaller med den tänkta starten för examensarbetena inom EMMP vid KTH
IO2657 Fotoniklaborationer, fotonik, utökad kurs 4,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2014
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenter självständigt kunna från grunden bygga upp uppställningar för olika fotoniska experiment samt utveckla mätmetoder för att experimentellt utvärdera optiska komponenter och system. Detta mål är både resultatinriktat och examinerbart
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
IO2655
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur ska utannonseras tillsammans med specifika projekt i början av kursen. Undervisningsspråk: Engelska
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Rapport, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- RED1 - Muntlig redovisning, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- Projektrapport- Muntlig projektpresentationbetygsskala A-F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.