- Elektromagnetiska fält och deras utbredning i vakuum och materia- Vågoptik. Polarisation, interferens, tunnfilmsoptik, optisk mätteknik.- Diffraktion, fourieroptik, optisk informationsbearbetning- Koherens- Kvantfenomen, lasrar och deras tillämpningar, icke-linjär optik.
IO2691 Optik, allmän kurs 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IO2691 (HT 2008–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen har två huvudsakliga mål- att ge en fördjupad insikt i och bred kunskap om optik som vetenskap och teknologi, dess grundläggande fysik och fenomen, samt dess tekniska tillämpningar- att utgöra en grund för senare, mer specialiserade kurser inom optik och fotonik
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper inom klassisk fysik, speciellt de inom olika områden av fysiken förekommande vågfenomenen och elementär klassisk optik och matematik (vektoranalys, differentialekvationer, Fouriertransformation).
Kurslitteratur
- Hecht, E., Optics (4th ed. 2002), Addison Wesley. Additional course material.
Undervisningsspråk: Engelska
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laborationskurs, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
- Laborationer (1,5 hp)- Skriftlig examination, utan tillgång till kurslitteraturen (4,5 hp)
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.