Företag idag söker efter människor som förstår hur IT kan användas för att effektivisera och utveckla verksamheten. Kunskaper om hur organisationsutveckling, ledarskap och IT samverkar ger stora konkurrensfördelar. Grundtanken är att kursen skall ge systemvetare och studenter från andra IT-program ett akademiskt ramverk som hjälper dem att placera tekniska kunskaper i ett organisatoriskt sammanhang. Under kursen diskuterar vi vad IT har gjort och gör för organisationer. Organisations- och processteorier, beslutsfattande, kognition, lärande, management i allmänhet och IT-management i synnerhet behandlas under kursen.
IV2035 Organisation, IT-system och management 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen introducerar moderna och alternativa ansatser till organisation, systemering, kognition och beslutsfattande. Samtidigt utgör kursen en fördjupning inom systemteorin.
Kursens övergripande mål är att ge studenten verktyg för att kunna studera, diagnostisera och förändra organisationer med hjälp av IT. I det ingår att förstå hur IT används inom organisationer och av beslutsfattare, hur människor fungerar, hur vi fattar beslut och hur vi lär oss.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- tillämpa systemtänkande på organisationer
- diagnostisera överlevnadsdugligheten hos en organisation med hjälp av en systemteoretisk modell
- modellera affärsprocesser baserade på principer för samordning och kommunikation
- resonera kring informations- och kommunikationsplattformar ur ett organisatoriskt perspektiv
- jämföra olika ansatser till processtänkande
- jämföra olika ansatser till beslutsfattande
- urskilja väsentliga egenskaper hos ett lärande system
- karakterisera och förklara en IT-managers roll
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående studenter krävs:
- 180 ECTS credits (hp) in Information Technology/ Computer Sciences/ Computer and Systems Sciences and
- documented proficiency in English A or equivalent.
Rekommenderade förkunskaper
Kurs i systemteori, t ex IV2034 "Systemteori och IT" eller IV2036 "Systemteori och säkerhet".
Utrustning
Kurslitteratur
Preliminärt:
Understanding Computers and Cognition, Winograd, T., Flores, F. Upplaga: 15th print. Oct 2000 Förlag: Addison-Wesley År: 1987
Essentials of Organizational Behavior, Stephen P. Robbins, Upplaga: edition 6, 7 or 8 Förlag: Prentice Hall År: 2002, ISBN: 0-13-035309-4
Övrig litteratur
Litteratur- och artikelkompendium, föreläsningsbilder.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftlig tentamen, betygsskala enligt A/B/C/D/E/Fx/F, och inlämningsuppgfiter, betygsskala enligt Godkänt/Underkänt (P/F).
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt betyg på kursen krävs att både tentamen och inlämningsuppgifter är godkända. Betygssättning av hela kursen baseras på tentamensbetyget.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen utvärderas och utvecklas i enlighet med KTH:s policy för kursanalys.