Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

IX0402 Matematik D /Basårskurs/ 6,0 fup

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan IX0402 (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Trigonometri: Triangelsatserna, formler och ekvationer, kurvor, derivator.
  • Derivatan av ln-funktionen, derivatan av produkt och kvot, kedjeregeln.
  • Primitiva funktioner och integraler, areaberäkning och andra tillämpningar

Lärandemål

ÖVERGRIPANDE MÅL
Studenten skall ges grundläggande förståelse för och färdigheter i den matematik, som krävs för att kunna tillgodogöra sig de matematikkurser, som ingår i högskole-  och civilingenjörsutbildningarna.

KURSMÅL
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:

  • formulera, analysera och lösa matematiska problem av betydelse för tillämpningar och vald studieinriktning med fördjupad kunskap om sådana begrepp och metoder som ingår i tidigare kurs
  • använda enhetscirkeln för att definiera trigonometriska begrepp, visa trigonometriska samband och ge fullständiga lösningar till enkla trigonometriska ekvationer samt  utnyttja dessa vid problemlösning
  • rita grafer till trigonometriska funktioner samt använda dessa funktioner som modeller för verkliga periodiska förlopp
  • härleda och använda de formler som behövs för att omforma trigonometriska uttryck vid lösning av trigonometriska ekvationer
  • beräkna sidor och vinklar i en godtycklig triangel
  • använda deriveringsreglerna för trigonometriska funktioner, logaritmfunktioner, sammansatta funktioner, produkt och kvot av funktioner samt kunna tillämpa dessa regler vid problemlösning
  • använda andraderivatan i olika tillämpade sammanhang
  • förklara innebörden av begreppet differentialekvation och ge exempel på några enkla differentialekvationer och redovisa problemsituationer där de kan uppstå
  • bestämma primitiva funktioner och använda dessa vid tillämpad problemlösning
  • förklara innebörden av begreppet integral och klargöra sambandet mellan integral och derivata samt ställa upp, tolka och använda integraler i olika typer av grundläggande tillämpningar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Se kursens hemsida:
http://www.ict.kth.se/gru/TBASB/

Undervisningsspråk: Svenska

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Då kontrollskrivning ges kan bonuspoäng tillgodoräknas, men endast vid ordinarie tentamenstillfälle.

    Slutbetyg beräknas enligt anvisningar i kurs-PM och grundar sig på samtliga moment. Betygsskala: A/B/C/D/E/F

    Övriga krav för slutbetyg

    Godkänd tentamen (TEN1; 6p)

    Dessutom kan det krävas godkända redovisningar, muntligt och/eller skriftligt, av valda uppgifter kontinuerligt under kursen.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Förberedande nivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd