KA104X Examensarbete inom kemivetenskap, grundnivå 15,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Studenten skall arbeta med ett aktuellet forsknings- eller utvecklingsprojekt, vilket omfattar problemställningar som ger fördjupning/breddning inom kemi och kemiteknik. I projektet ingår moment såsom informationssökning, praktiskt arbete och rapportskrivning. Då projektet utförs i grupp ingår även föreläsningar och reflektion kring förutsättningar för ett modernt ledarskap. Inom ramen för projekt ingår det också att identifiera och utveckla en affärsplan som inkluderar hållbar affärsutveckling.
Varje projektgrupp har en handledare
Lärandemål
1. Visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och tillämpliga metoder, orientering i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt visa fördjupad kunskap inom någon del av ämnesområdet.
2. Visa förmåga att kritiskt söka, samla och använda relevant information samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap.
3. Visa förmåga att formulera, bedöma och hantera problem och kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
4. Visa förmåga att planera och med tillämpliga metoder genomföra uppgifter inom givna tidsramar.
5. Visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.
6. Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
7. Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom någon del av huvudområdet teknik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet, samt Matematik E, Fysik B och Kemi A samt 120 hp ska vara avklarade av kurser på grundnivå i kemi och kemiteknik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Vetenskapliga artiklar
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.