Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

KE1040 Muntlig och skriftlig presentationsteknik för kemister 6,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan KE1040 (VT 2011–)
Rubriker med innehåll från kursplan KE1040 (VT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen i presentationsteknik läses integrerat med obligatoriska kurser i kemi- och kemiteknik. Kursen består av fyra moment om 1,5 poäng som vardera läsas integrerat med en kemi- eller kemiteknikkurs. I varje moment ges undervisning i form av föreläsningar och/eller övningar med obligatorisk närvaro men huvuddelen av arbetsinsatsen består av praktiska övningar med återkoppling.

Examinationen sker i form av muntliga seminariepresentationer och inlämnade skriftliga rapporter där sakinnehållet utgörs t ex av egna laborationsresultat.

Moment 1: Skriftlig presentation integrerad med projektuppgiften i Inledande kemiteknik under vårterminen i åk 1 period 3.

Moment 2: Muntlig presentation integrerad med laborationskursen i Organisk kemi 2 i åk 2.

Moment 3: Presentation av en poster i samband med kursen i Polymerteknologi med cellulosateknologi i åk 3.

Moment 4: Skriftlig presentation integrerad med projektuppgift i Reaktions- och separationsteknik i åk 3.

Lärandemål

Efter genomgånget moment 1 och moment 4 ska du kunna:

- visa förmåga att göra en disposition för skriftlig presentation av visst material – anpassa disposition till tänkt läsare.

- kunna strukturera materialet skriftligen och sätta informativa rubriker.

- visa färdighet att skriva enkelt och korrekt.

- visa färdighet att skriva snyggt och med god läsbarhet – innehållet, disposition, rubriker, styckeindelning, meningsbyggnad, ordval, typografi och layout sammantaget.

Efter genomgånget moment 2 ska du kunna:

- visa förmåga att disponera materialet till en munlig presentation så att det väsentliga och ditt budskap framgår tydligt till tänkt åhörare

- visa färdighet att framföra materialet till innehåll och struktur, val av hjälpmedel, tid till förfogande och efterföljande frågor

- visa färdighet att presentera ämnet muntligt med en klarhet vad gäller begrepp, röd tråd samt illustrationer till tänkt åhörare

Efter genomgånget moment 3 ska du kunna:

- välja och föreslå information ur en text för presentation på en poster

- formulera korta och informativa meningar om ett ämne

- designa en poster med avseende på text, färg, bilder och övriga layout

- diskutera och svara på frågor om innehållet i den egna postern med andra

- analysera och värdera information som lämnas i posterform och sammanfatta denna

- kritisera och diskutera innehållet i en poster

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Del 3: Scientist´s Guide to Poster Presentations, P. J. Gosling, Kluwer Academic/Plenum Publishers, 1999

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Muntlig presentation på svenska, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL1 - Skriftlig rapport på svenska, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Posterpresentation, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Skriftlig rapport på engelska, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Grundläggande behörighet samt Matematik E, Fysik B och Kemi A

Övriga krav för slutbetyg

Skriftlig rapport på svenska (INL1)
Muntlig presentation på svenska (SEM1)
Posterpresentation (SEM2)
Skriftlig rapport på engelska (INL2)

Tillsammans  med närvaro på föreläsningar och seminarier i samband med de fyra momenten

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Kemi och kemiteknik, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Kursen är en valfri TMS-kurs som kan läsas av studenter på Kemivetenskapsprogrammet integrerat med obligatoriska kemi- och kemiteknikkurser. Kursen ges över 3 årskurser med start i åk 1.

Kursen består av fyra delmoment som vardera omfattar 1,5 poäng
INL1 - Skriftlig rapport på svenska
INL2 - Skriftlig rapport på engelska
SEM1 - Muntlig presentation på svenska
SEM2 - Posterpresentation

Ersätter 3C1921