Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LI1102 Källkritisk informationshantering och litteraturstudier 3,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LI1102 (VT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att öka studenternas informationskompetens. Begreppet informationskompetens innebär dels att kunna söka fram relevant information men också att hantera informationen på ett korrekt sätt och att kritiskt granska källorna. Källkritik och referenshantering är med andra ord viktiga bitar utöver själva informationssökningen.

Dessutom kommer studenten lära sig att använda den funna informationen på ett kreativt sätt och skapa litteraturstudier eller teoretiska bakgrunder till t.ex. examensarbeten.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Analysera och klart formulera sitt informationsbehov.
  • Välja informationsresurser som svarar mot informationsbehovet.
  • Anpassa sin sökning efter informationsresurs och använda ett iterativt söksätt.
  • Källkritiskt utvärdera resultatet av informationssökningar.
  • Tolka och skriva entydiga och korrekta lltteraturreferenser.
  • Hantera (referera till) funna referenserna i text
  • Använda funna texterna för att genom analys eller syntes: Driva ett argument; Jämföra och applicera olika förklaringsmodeller på problemformuleringar; Etablera en teoretisk grund, med hjälp av funna källorna, på vilken egna studier kan baseras (jmf med teoretisk bakgrund i artiklar)
  • Effektivt läsa och ta till sig vetenskaplig litteratur

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet samt 40 avklarade högskolepoäng

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas i samband med kursstart

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift och tenta, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Krav för betyget godkänt är:

1. Närvaro vid och deltagande i samtliga obligatoriska undervisningstillfällen

2. Godkänt på samtliga examinationsuppgifter

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Göran Hamrin, ankn. 8951, Mikael Danielsson, ankn. 8957, Rosa Lönneborg, rosa@kth.se, Maria Unger, mariaun@kth.se