Utveckling och kommunikation av eget innovationsprojekt.
Omvärlds- och målgruppsanalys i innovations- och kommunikationsprocesser.
Beteendevetenskap i innovations- och kommunikationsprocesser.
Konceptuell utveckling av kommunikation i innovationsprocesser.
Visuell och språklig gestaltning, en central del av innovationsprocessen.
Kamratkritik av uppgifter och presentationer
LK150N Kommunikationsdesign för innovatörer och entreprenörer 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2016
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenterna skall efter kursen kunna:
Planera, utforma och genomföra intresseväckande och effektiv kommunikation om innovationer samt utvecklings- och förändringsprojekt.
Kunna skapa kommunikation som handlar om teknik, ekonomi, medicin, natur- och ingenjörsvetenskap som intresserar även alla dem som saknar djup specialistkunskap.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Grundläggande högskolebehörighet samt
- högskolestudier om minst 30 hp.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kursen är nätbaserad och ges på distans vilket förutsätter att studenten har tillgång till dator, Internet och bredbandsuppkoppling. Föra att följa kursen krävs dessutom att studenten är van att använda sin dator och är aktiv i sitt sökande av information och uppgifter på Internet. Webbkamera och headset är en fördel.
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur, tenteras
- ISBN: 9789147073627 Ordning & oreda: omvärldsanalys för beslutsfattare av: Bengt Wahlström. Förlag: Liber
- ISBN: 9780141035307 Freakonomics av: Steven Levitt & Stephen J Dubner. Förlag: Penguin Books Ltd
- ISBN: 9789197516570 Bäst i text: läseboken; Bäst i text: skrivboken av: Tomas Dalström Förlag: Koala Publishing OBS! Boken beställes direkt: tomas@bastitext.se
Referenslitteratur, tenteras ej
- ISBN 9197360775 Det missförstådda varumärket av: Bengt Håkansson. Förlag: Liljedahl Publishing AB
- ISBN 0786311258 Riding the wawes of culture, Fons Trompenaars, Charles Hampden-Turner. Förlag: McGraw-Hill
- (ISBN 917331238X) Effektiv Visuell Kommunikation, Bo Bergström. Förlag: Carlsson
- ISBN: 9780385499842 The art of Innovation av: Tom Kelley. Förlag: Broadway Business
Referenskompendier, tenteras ej
Dessutom får du som kursdeltagare ett antal olika kompendier med utdrag ur intressant litteratur, relevanta inom området.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Kommunikationsdesign, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination
MOM1 - Projekt och uppgifter i Kommunikationsdesign, 5,0 hp, betygsskala: P, F
TEN1 - Litteraturtentamen, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examination sker genom:
Skriftlig nätbaserad litteraturtentamen.
Redovisning av egna arbeten och uppgifter inom det personliga innovationspojektet.
Kritik av andras arbeten och uppgifter inom deras respektive innovationprojekt.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd litteraturtentamen.
Genomförda, redovisade och godkända egna kursprojekt och uppgifter.
Genomförd, redovisad och godkänd kritik av kurskamraters respektive projekt och uppgifter
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.