Kritiskt väga in vetenskapligt kunnande och egen erfarenhet i ett projekt där man planerar och utformar kommunikation runt ett eget innovationskoncept och dess tilltänkta marknad.
LK250N Kommunikationsdesign i innovationsprocessen 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
-Studenterna skall efter kursen ha fördjupad kunskap om:
Retorik och metoder för kommunikation i förändringsprocesser
Modeller för kritisk analys och värdering av innovationers potential
Aktuell forskning och utveckling inom kommunikationsvetenskap
Hur man beskriver en målgrupp utifrån kontext, värderingar och livssituation.
Skillnaden mellan ett långsiktigt koncept och en bra idé
Modeller och undersökningsmetoder för att simulera, utvärdera och förutsäga skeenden
-Studenterna skall efter kursen visa färdighet och förmåga att:
Väga in samhällets behov av ekonomisk, social och ekologisk hållbar utveckling i sitt innovationsarbete
Kritiskt granska sin kandidatuppsats betraktad ur ett innovatörs perspektiv
Samarbeta över olika kunskapsfält i grupper med multidisciplinär kompetens
Självständigt identifiera och granska kritiska frågeställningar i egna och andras innovationsprocesser
Utforma kommunikation som väcker nyfikenhet och intresse hos lekmannen
Kunna redogöra för kunskapen bakom kritiska vägval och beslut i den egna innovationsprocessen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
150 hp totalt, varav minst 90 hp inom något eller flera av följande ämnesområden:
· Företagsekonomi, ledarskap eller organisation
· Medicin, hälsa eller sjuk- eller omvårdnad
· Teknik, IT, arkitektur, eller data/systemvetenskap
· Media, kommunikation, design eller journalistik
Du ska också uppvisa dokumenterade kunskaper i svenska och engelska motsvarande Sv B/Sv 3 och En A/En 6.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kursen är nätbaserad och ges på distans vilket förutsätter att studenten har tillgång till dator, Internet och bredbandsuppkoppling. För att följa kursen krävs dessutom att studenten är van att använda sin dator och är aktiv i sitt sökande av information och uppgifter på Internet.
Kurslitteratur
Anges senast 3 veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt: kommunikation i innovationsprocessen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Litteraturtentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination sker genom: Skriftlig nätbaserad litteraturtentamen. Redovisning av egna arbeten och uppgifter inom det personliga innovationspojektet. Kritik av andras arbeten och uppgifter inom deras respektive innovationprojekt (peer review).
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd litteraturtentamen.
Genomförda, redovisade och godkända egna kursprojekt och uppgifter.
Genomförd, redovisad och godkänd kritik av kurskamraters respektive projekt och uppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.