Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LL220U Teknik för lärare åk 7-9, 30 hp (16-45 hp). Ingår i Lärarlyftet II. 30,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LL220U (VT 2015–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger en översikt över det tekniska ämnesinnehåll och den ämnesdidaktik som krävs för att undervisa i ämnet teknik på grundskolans högstadium.

Kursen består av följande block:

- Elektroteknik

- Programmering

- Teknik, människa, samhälle och miljö ur ett historiskt perspektiv

- Laborativt arbete, modeller och simulering

- Industriella system

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

- planera och utvärdera teknikundervisning i årskurserna 7–9 på grundskolan i enlighet med läroplanens krav

- tillämpa formativ och summativ bedömning i teknikämnet

- använda informations- och kommunikationsteknik som ett hjälpmedel i planering, genomförande och utvärdering av undervisning

- analysera teknikens förhållande till samhällsutveckling, vetenskaper och arbetsliv, i beaktande av aspekter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd

- konstruera, genomföra och utvärdera laborativa inslag i teknikundervisningen

- skriva datorprogram i ett modernt högnivåspråk

- identifiera och använda vanliga elektriska och elektroniska komponenter

- utföra mätningar och beräkningar på elektriska kretsar

- identifiera och beskriva tekniska system i industri och samhälle och använda dessa kunskaper i den egna undervisningen

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kursen ges som fortbildningskurs inom lärarfortbildningsprojektet Lärarlyftet II som administreras av Skolverket. Speciella behörighetsregler gäller, se Skolverkets webbplats.

Rekommenderade förkunskaper

Erfarenhet av undervisning i teknik på grundskolans högstadium (åk 7-9).

Utrustning

Dator med internetanslutning.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen anges senast tre veckor före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL3 - Inlämningsuppgifter teknikhistoria, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL4 - Inlämningsuppgifter, programmering, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL5 - Inlämningsuppgifter experiment och modeller, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laborationer elektroteknik, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektarbete industriella system, 5,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM2 - Seminarier teknikhistoria, 3,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier experiment och modeller, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM4 - Seminarier industriella system, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen elektroteknik, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Lägst betyget E respektive P på samtliga ingående moment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Per Norström, perno@kth.se

Övrig information

"Teknik för lärare" är en fortbildningskurs för grundskollärare som undervisar i teknik på högstadiet utan att ha tillräcklig utbildning. Kursen finansieras via lärarfortbildningsprojektet Lärarlyftet II som administreras av Skolverket. Speciella antagningsregler gäller, se Skolverkets webbplats.