Hoppa till huvudinnehållet

LL221U Teknik för lärare åk 7-9, 15 hp (31-45hp). Ingår i Lärarlyftet II 15,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LL221U (HT 2015–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av tre block:

- Elektroteknik

- Programmering

- Experiment, modeller och simulering i teknikundervisningen

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

- planera och utvärdera teknikundervisning i årskurserna 7–9 på grundskolan i enlighet med läroplanens krav

- tillämpa formativ och summativ bedömning i teknikämnet

- använda informations- och kommunikationsteknik som ett hjälpmedel i planering, genomförande och utvärdering av undervisning

- konstruera, genomföra och utvärdera laborativa inslag och projektarbeten i teknikundervisningen

- skriva datorprogram i ett modernt högnivåspråk

- identifiera och använda vanliga elektriska och elektroniska komponenter

- utföra mätningar och beräkningar på elektriska kretsar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kursen ges inom fortbildningsprojektet Lärarlyftet som administreras av Skolverket. Speciella behörighetsregler gäller, se Skolverkets webbplats.

Rekommenderade förkunskaper

Erfarenhet av undervisning i teknik på grundskolans högstadium. Goda kunskaper i engelska rekommenderas.

Utrustning

Dator med internetuppkoppling.

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL4 - Inlämningsuppgifter, programmering, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL5 - Inlämningsuppgifter, experiment och modeller, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laborationer, elektroteknik, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier, experiment och modeller, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, elektroteknik, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkända betyg på samtliga ingående kursmoment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Per Norström perno@kth.se

Övrig information

Kursen ges inom projektet Lärarlyftet II som administreras av Skolverket. Särskilda regler för behörighet gäller, se Skolverkets hemsida.