LL221U Teknik för lärare åk 7-9, 15 hp (31-45hp). Ingår i Lärarlyftet II 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen består av tre block:
- Elektroteknik
- Programmering
- Experiment, modeller och simulering i teknikundervisningen
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- planera och utvärdera teknikundervisning i årskurserna 7–9 på grundskolan i enlighet med läroplanens krav
- tillämpa formativ och summativ bedömning i teknikämnet
- använda informations- och kommunikationsteknik som ett hjälpmedel i planering, genomförande och utvärdering av undervisning
- konstruera, genomföra och utvärdera laborativa inslag och projektarbeten i teknikundervisningen
- skriva datorprogram i ett modernt högnivåspråk
- identifiera och använda vanliga elektriska och elektroniska komponenter
- utföra mätningar och beräkningar på elektriska kretsar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen ges inom fortbildningsprojektet Lärarlyftet som administreras av Skolverket. Speciella behörighetsregler gäller, se Skolverkets webbplats.
Rekommenderade förkunskaper
Erfarenhet av undervisning i teknik på grundskolans högstadium. Goda kunskaper i engelska rekommenderas.
Utrustning
Dator med internetuppkoppling.
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL4 - Inlämningsuppgifter, programmering, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL5 - Inlämningsuppgifter, experiment och modeller, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laborationer, elektroteknik, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarier, experiment och modeller, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, elektroteknik, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända betyg på samtliga ingående kursmoment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ges inom projektet Lärarlyftet II som administreras av Skolverket. Särskilda regler för behörighet gäller, se Skolverkets hemsida.