LS1001 Arbeta i virtuella team: global kompetens för internationella yrkespersoner 2,0 hp
Globala virtuella team är ett allt vanligare arbetssätt med sin egen unika uppsättning utmaningar. Den här kursen hjälper dig att förstå och navigera dessa, stärka din globala kompetens och förbereder dig för att lyckas i ett globalt landskapet av virtuellt lagarbete.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande
Anmälningskod
10038
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen utforskar och låter deltagarna diskutera och relatera sina egna erfarenheter till nyckelområden för sociala interaktion i globala virtuella teammiljöer, exempelvis teambuilding, förhandling av roller och deadlines, asynkron och synkron kommunikation, navigering i olika tidszoner och juridiska standarder, feedback och kritik, användning och konsekvenser av teknik i och för teamkommunikation.
Teori och modeller tas upp som medel för att bättre förstå vanliga källor till problem i virtuella internationella teammiljöer, med fokus på kommunikation som del av global kompetens och teknik för teamarbete, samt för att diskutera möjliga lösningar av dessa.
Gruppövningar.
Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att stärka den globala kompetens som behövs för att effektivt kommunicera i globala virtuella teammiljöer. Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för nyckelegenskaper hos globala virtuellt team såväl som dess potentiella fördelar och utmaningar
- Koppla samman kärndimensioner av global kompetens (kunskap, färdigheter, attityder och kritisk medvetenhet) med virtuella lagarbeteskontexter
- Diskutera konsekvenser och utmaningar kopplade till engelskans roll som lingua franca i globala virtuella teammiljöer
- Redogöra för pragmatiska strategier för att kunna arbeta lämpligt och effektivt i ett globalt virtuellt team, förebygga eller lösa missförstånd och kommunikationsproblem
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 60 hp från högskoleutbildning.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Detaljerade betygskriterier och uppgifter återfinns i kurs-PM
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övriga föreskrifter
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.