LS1702 Interkulturell kommunikation 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen förmedlar utifrån konkreta exempel och problembaserat induktivt lärande de teoretiska modeller som behövs för effektiv reflektion och analys av interkulturella situationer, kommunikation och lagarbete.
Den ger studenten tillfälle att tillsammans med andra lära in och öva olika praktiska metoder för att arbeta konstruktivt, kreativt och etiskt med personlig och kulturell variation och mångfald, samt för att kunna hantera kritiska interkulturella situationer.
Kursen bidrar till ökad självmedvetenhet och insikt i viktiga frågor som exempelvis identitet, stereotyper, normer och handlingsmönster.
Vi kommer under kursen att undersöka vilka för studentens specifika yrkesgrupp relevanta roller och förväntningar som kan finns på svenska företag och arbetsplatser, samt diskutera vilka konsekvenser detta kan få vid exempelvis multidisciplinära projektarbeten.
Vi diskuterar hur interkulturell kompetens länkar till KTH:s värdegrund och andra i Sverige vanligt förekommande värderingar och normer som exempelvis jämställdhet och hållbar utveckling.
Kursen tar även upp emotionella aspekter av internationellt lagarbete och arbete i Sverige.
Dokumentation, reflektion och redovisning av interkulturella erfarenheter och lärande tas upp både som ett steg i arbetet mot självständig vidareutveckling och som direkt kopplat till framtida anställningsbarhet.
Lärandemål
Kursen syftar till att ge studenterna de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för att i den egna yrkesrollen arbeta konstruktivt, kreativt och etiskt med personlig och kulturell variation i svenska miljöer präglade av kulturell och social mångfald.
Efter avslutad kurs förväntas du som student kunna:
• Redovisa en erfarenhetsgrundad förståelse av hur personlig och kulturell variation och mångfald påverkar förståelse, känslor, beslutsfattande, kommunikation och lagarbete
• Problematisera egna och andras beskrivningar av kultur och identifikationer baserade på exempelvis kön, nationalitet, etnicitet, klass, ålder, språk och yrke
• Ge personliga exempel på kunskap, färdigheter och förhållningssätt som stödjer och utvecklar interkulturell kompetens
• Förklara hur interkulturell kompetens länkar till KTH:s värdegrund och andra i Sverige vanligt förekommande värderingar och normer som exempelvis jämställdhet och hållbar utveckling
• Använda enkla och effektiva metoder för att observera, analysera och arbeta konstruktivt, kreativt och etiskt med personlig och kulturell variation
• Reflektera konstruktivt och lösningsorienterat kring kritiska interkulturella situationer.
• Identifiera utmaningar i form av kommunikationsmönster som kan vara hinder för dig att arbete inom den egna professionen i Sverige, samt beskriva effektiva, kreativa och konstruktiva sätt att ta sig an dessa utmaningar
• Systematiskt dokumentera, reflektera över och redovisa interkulturella erfarenheter och lärande
• Redovisa en personlig och i självinsikt grundad handlingsplan för ditt fortsatta arbete mot ökad interkulturell kompetens
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.